Värkkäämällä maailma haltuun

Tiedätkö mitä on värkkääminen ja miten se liittyy koulussa oppimiseen?

Värkkäämisessä eli maker-kulttuurissa yhdistyvät käsillä tekeminen, innovointi ja teknologian hyödyntäminen. Oppilaat luovat, kokeilevat, keksivät, oppivat ja jakavat uutta. Värkkäämällä oppilaat voivat toteuttaa itseä kiinnostavia ja omannäköisiä projekteja, esimerkiksi suunnitella oman lautapelin, muotoilla pelilaudan ja tulostaa nappulat, nopat sekä muut välineet 3D-tulostimella.

Teknologiaa ja luovaa ongelmanratkaisua – ja ennen kaikkea asennetta

Värkkäämisessä voidaan hyödyntää modernia teknologiaa; 3D-tulostinten lisäksi esimerkiksi vinyylileikkuria, mikrokontrollereita ja green screen -kuvaustekniikkaa. Ennen kaikkea maker-kulttuuri on kuitenkin ajattelutapa ja asenne. Värkkääjällä on idea tai haaste, johon haetaan ratkaisua kokeilemalla ja tekemällä. Olennaista on yhteistyö, ideoiden jakaminen sekä leikkimielinen meininki.
 
”Värkätessä yhdessä tekemisen tavoite toteutuu tosi hyvin. Myös uusia keksintöjä on syntynyt. Oppilaat ovat ideoineet muun muassa kalliolämpöpumppua, jota hyödynnettiin oppilaiden yhdessä rakentamassa tulevaisuuden kaupungissa”, kertoo helsinkiläisen Jätkäsaaren peruskoulun opettaja Anne Salovesi.
 
Joissakin Helsingin kouluissa on värkkäilty myös välitunneilla. Puistopolun peruskoulun opettaja Heljä Manninen kertoo, että välituntivärkkäilytoiminta kiinnosti oppilaita ja houkutteli toimintaan mukaan tasapuolisesti tyttöjä ja poikia.

Värkkäillä voi tavallisessa luokassa tai makerspace-tilassa  

Värkkäilyprojekteja on mahdollista toteuttaa tavallisessa luokkahuoneessa eikä projektien toteuttaminen välttämättä edellytä kalliita laitteita tai erillistä makerspace-tilaa. Yhteisöllisyyttä vahvistava, muuntautuva tila helpottaa kuitenkin erilaisten projektien toteuttamista. Mahdollisuus hyödyntää uusinta teknologiaa motivoi oppilaita ja edistää tulevaisuuden taitojen oppimista. 
 
Helsingissä värkkäilykulttuuria vahvistettiin rakentamalla kuuteen kouluun makerspace-tilat yhdessä oppilaiden ja opettajien kanssa suunnitellen. Tilat toteutettiin vanhoja kalusteita hyödyntäen ja erilaisia värkkäilyvälineitä otettiin käyttöön projektikouluttajan ohjauksessa.

Käsikirjasta tukea värkkäilyyn 

Helsingin koulujen kokemuksia värkkäämisestä esitellään uudessa käsikirjassa Värkkäämällä maailma haltuun – iloa ja innovointia oppimiseen (PDF). Maksuton käsikirja avaa maker-kulttuuria ja antaa ideoita värkkäysprojektien toteuttamiseen kouluissa. Siitä saa apua myös värkkäilytilojen yhteisölliseen suunnitteluun.

Käsikirja on tuotettu Opetushallituksen rahoittamassa Värkkäämällä maailma haltuun -hankkeessa, jossa suunniteltiin ja toteutettiin värkkäilytilat kuuteen helsinkiläiseen peruskouluun ja harjoiteltiin maker-työtapoja yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa.