Ta kontroll över världen med maker-verksamhet

Vet du vad maker-verksamhet är, och vad det har att göra med inlärning i skolan?

Inom maker-kulturen kombineras hantverk, innovation och utnyttjandet av teknologi. I centrum är den öppna innovationsprocessen och övning av problemlösningsfärdigheter: elever skapar, testar, uppfinner, lär sig och delar med sig. Genom maker-verksamhet kan elever genomföra projekt som intresserar dem och som låter dem uttrycka sig själva, t.ex. genom att designa ett eget bordsspel, designa brädan och printa ut spelfigurerna, tärningarna och övriga verktyg med en 3D-printer. 

Handboken Ta kontroll över världen med maker-verksamhet (PDF) har producerats inom fostrans- och utbildningssektorn, och ger praktisk hjälp i hur man kan genomföra maker-projekt och hur man planerar makerspace-utrymmen så att de främjar gemenskapsandan.

Verksamhetsmodellerna och maker-projekten som samlats i boken har utvecklats och testats i sex helsingforsiska skolor som en del av ett projekt finansierat av Utbildningsstyrelsen.