Lukuriemua Minecraftin avulla

Keinutien ala-asteella lukutaitotyötä tehdään yhteistyössä ja se on koko koulun juttu. Tärkeää on oppilaiden oman tekstimaailman ja kiinnostusten kohteiden hyödyntäminen niin kirjojen sisällöissä kuin työtavoissa. Keskiössä on osallisuus, yhteinen tekeminen ja monenlaiset innostavat kokeilut, jossa opettajatkin pääsevät oppimaan oppilailta paljon uutta! Lukuriemua Minecraftin avulla ovat päässeet kokeilemaan niin ykköset kuin kutoset, joten vinkki sopii hyvin alakoulun kaikille luokille.

Tavoitteet

Lukuriemua Minecraftin keinoin -projektin tavoitteena on ollut lukemaan innostaminen pelillisen ympäristön avulla. Keskiössä on myös ollut oppilaiden sanavaraston kartuttaminen. Tarkoituksena on ollut syventyä erityisesti kirjojen tapahtumapaikkoihin ja visualisoida niitä Minecraft-ympäristössä. Kirjojen visualisointien lisäksi projektissa on korostunut yhdessä tekeminen ja oppiminen, luovuus ja ilo!

Mitä tehtiin?

Projektissa niin ykkösluokkalaiset kuin kutosluokkalaisetkin lukivat lukupiireissä kirjaa. Kirjoista valittiin tapahtumapaikkoja, joita alettiin rakennella ja visualisoida Minecraft-ympäristöön. Ykköset saattoivat tapahtumapaikan sijaan valikoida erilaisia esineitä, joita lähtivät rakentelemaan. Toteutustapoja kokeiltiin erilaisia: niin saman kirjan lukemista koko ryhmän kesken kuin eri kirjoja pienemmissä ryhmissä. Tässä projektissa kutoset lukivat Viisikko-, Geoetsivät-, Pomenia-, Masi Tulppa – sekä Ella-sarjan kirjoja.

Ykkösluokkalaiset rakentamassa kirjan maailmaa Minecraft-ympäristöön.

Miten tehtiin? 

Lukupiiriryhmille annettiin viikoittaiset luku-urakat, joiden aikana kirjaa piti lukea tietty määrä. Lukupiiriin kokoonnuttiin kerran viikossa: kirjasta ja erityisesti sen tapahtumapaikoista keskusteltiin yhdessä. Ensimmäisellä kerralla tapahtumapaikan rakentaminen Minecraft-ympäristöön aloitettiin ja seuraavilla kerroilla jatkettiin. Joidenkin ryhmien kanssa keskityttiin erityisesti sanastoon ja Minecraft-maailmaan lisättiin erityisesti kirjassa olevia esineitä. Työtapa mahdollistaa eriyttämisen oppilaan kielitaidon ja lukutaidon mukaan.

Arviointi

Projektissa vertaispalaute oli tärkeässä osassa. Myös suullista palautetta annettiin.

Materiaalit

  • Lukupiirikirjat (kutosilla esim. Viisikko, Geoetsivät, Pomenia-kirjat, Masi Tulppa -kirjat tai Ella-kirjat)
  • Tietokoneet ja hiiret
  • Minecraft Education -sovellus (saatavilla Helsingin kaupungilla, ohjeet Opehuone.fi-intrassa)
  • Sisältökysymyksiä lukupiirikirjoista
Kirjojen tapahtumapaikkoja Minecraft-maailmassa. Rajatonta luovuutta!

Plussat

  • Innostava tapa toteuttaa lukupiiri
  • Avaa uusia maailmoja kirjoihin
  • Rikastuttaa mielikuvitusta ja luovuutta
  • Lisää yhteistyötaitoja
  • Oppilaat voivat toimia apuopettajina
  • Mainio keino yhdistää pelillisyyttä kirjallisuuskasvatukseen

Tiimi

Kutosluokkien ja ykkösluokkien oppilaat

Johanna Lehtinen, luokanopettaja

Heidi Kemiläinen, suomi toisena kielenä -opettaja

Keinutien ala-asteen koulu