Uutisjuttu historiallisesta tapahtumasta green screen -tekniikalla

Puistolan peruskoulussa opeteltiin historian tapahtumiin eläytymistä sekä digi-, esiintymis- ja historiataitoja kuvaamalla toiseen maailmansotaan liittyviä uutisvideoita green screenin avulla.

Tavoitteet

Oppia eläytymään historian tapahtumiin, rohkaista esiintymään, opettaa digitaitoja, historiataidot 

Mitä tehtiin?

Valittiin jokin II maailmansodan käännekohta, tapahtuma tai ilmiö, josta tehtiin videokuvattu uutisjuttu. Taustalla olivat aidot kuvat sota-ajalta. 

Miten tehtiin?

Ohjeet:  

  • Etsi aiheeseen sopiva kuva  
  • Valitse uutisaihe: tapahtuma tai ilmiö  
  • Kuvan tulee olla riittävän iso ja melko läheltä kuvattu, jotta uutistoimittaja sopii kuvan sisään sopivasti.  
  • Erityisen kivoja uutispätkiä tulee, jos toimittaja pystyy käyttämään kuvaa hyödykseen esim. haastattelemalla kuvassa olevaa henkilöä tai jotenkin muuten  
  • Käsikirjoita uutinen  - oppilaille korostan, että historiatietoa tulisi käyttää paljon  
  • Jaetaan roolit, tietysti pukeudutaan  
  • Kuvataan uutisjuttu  

Osallistujat

Neljä 8. luokkaa ja opettaja

Arviointi

  • Työn tavoitteet aluksi lomakkeella. (Mitä uutta historiatietoa, mitä lähteitä käytetään.) 
  • Itsearviointi lopuksi: Miten tavoitteet toteutuivat? Miten osallistuit itse? 
  • Opettajan arviointi: Kuinka paljon hyödynsi historiatietoa, miten lähteitä käytettiin, tekniikan ja esiintymisen suullinen arviointi 

Materiaalit

Green screen -seinä, iPad kuvaamiseen, jalusta, green screen -sovellus Doink 

Plussat

Oppilaat tykkäsivät projektista, esiintyminen ja kuvaaminen koettiin hauskaksi. 

Tiimi

Puistolan peruskoulu