Uutisjuttu historiallisesta tapahtumasta green screen -tekniikalla
Puistolan peruskoulussa opeteltiin historian tapahtumiin eläytymistä sekä digi-, esiintymis- ja historiataitoja kuvaamalla toiseen maailmansotaan liittyviä uutisvideoita green screenin avulla.
Tavoitteet
Oppia eläytymään historian tapahtumiin, rohkaista esiintymään, opettaa digitaitoja, historiataidot
Mitä tehtiin?
Valittiin jokin II maailmansodan käännekohta, tapahtuma tai ilmiö, josta tehtiin videokuvattu uutisjuttu. Taustalla olivat aidot kuvat sota-ajalta.
Miten tehtiin?
Ohjeet:
- Etsi aiheeseen sopiva kuva
- Valitse uutisaihe: tapahtuma tai ilmiö
- Kuvan tulee olla riittävän iso ja melko läheltä kuvattu, jotta uutistoimittaja sopii kuvan sisään sopivasti.
- Erityisen kivoja uutispätkiä tulee, jos toimittaja pystyy käyttämään kuvaa hyödykseen esim. haastattelemalla kuvassa olevaa henkilöä tai jotenkin muuten
- Käsikirjoita uutinen - oppilaille korostan, että historiatietoa tulisi käyttää paljon
- Jaetaan roolit, tietysti pukeudutaan
- Kuvataan uutisjuttu
Osallistujat
Neljä 8. luokkaa ja opettaja
Arviointi
- Työn tavoitteet aluksi lomakkeella. (Mitä uutta historiatietoa, mitä lähteitä käytetään.)
- Itsearviointi lopuksi: Miten tavoitteet toteutuivat? Miten osallistuit itse?
- Opettajan arviointi: Kuinka paljon hyödynsi historiatietoa, miten lähteitä käytettiin, tekniikan ja esiintymisen suullinen arviointi
Materiaalit
Green screen -seinä, iPad kuvaamiseen, jalusta, green screen -sovellus Doink
Plussat
Oppilaat tykkäsivät projektista, esiintyminen ja kuvaaminen koettiin hauskaksi.