Koodauspäivät 2. luokalla

2.-luokkalaisille pidettiin kaksi koodauspäivää (yhteensä 5 oppituntia), joissa joka tunnilla oli koodaustehtävä/ -piste.

Tavoitteet

Koodaus

  • Tietää, mikä on algoritmi
  • Osata antaa sekä seurata ohjeita / algoritmiä
  • Osata löytää virheitä ja parantaa ohjeita / alrgoritmiä
  • Kirjoittaa koodi / algoritmi
  • Pilkkoa koodi osiin
  • Miettiä yksinkertaisin tapa kirjoittaa koodi

Musiikki

  • Yhdistää nuotit ja äänet

Muu

  • Toimia yhdessä muiden kanssa
  • Ratkaista ongelmia
  • Toimia systemaattisesti

Mitä tehtiin?

Viisi erilaista koodaukseen / ohjelmointiin liittyvää tehtävää:

Bee-Boteilla koodaus matoilla

  • Tehtävänä esimerkiksi: kirjoita oma nimi kirjainmatolla, koodaa beebot paikasta A paikkaan B maalaisnäkymämatolla
  • Oppilaat toimivat 2-3 henkilön ryhmissä yhdessä
  • Paljon koodin korjausta (debugging)

iPad sovellus – LightBot

  • Oppilaat etenivät omaan tahtiin itsenäisesti
  • Sovelluksessa tulee ryhmityksen, toiston tärkeys esille

Piirtäminen ohjeiden / algoritmin mukaan, debugging eli virheiden korjaus

  • Oppilaat saivat pistepaperin, jossa oli jo valmiisi piirrety kuva (esim. talo)
  • Parin kanssa, toinen antoi ohjeen ja toinen piirsi. Sitten verrattiin ja mietittiin missä meni vikaan, miten voitaisii parantaa ohjeita algoritmiä

Oman koodin luominen (musiikki)

  • Oppilaat laativat kahden tahdin mittaisen sävellyksen käyttäen pentatonista asteikkoa. Apuna heillä oli metallofonit, joissa jokaiselle sävelelle oli oman värinen laatta.
  • Oppilaat merkitsivät sävellyksensä paperille ensin väriraitoina ja sen jälkeen kirjoittivat sen nuotteina nuottiviivastolle.

Koodin pilkkominen osiin ja uuden koodin kirjoittaminen (Alkuperäinen idea Barefoot Computing -sivustolta)

  • Decomposition eli koodin hajottaminen / pilkkominen osiin
  • Katsoimme muutaman tutting-videon – miten se voitaisiin esittää koodina, miten se voitaisiin pilkkoa osiin, jotta sitä olisi helppo seurata
  • Oppilaat pienissä ryhmissä 2-4 hlöä, tekivät oman koodin kuvilla ja symboleilla omasta tutting-tanssista
  • Vaihdettiin koodeja ja testattiin pystyikö niitä seuraamaan tarkasti

Miten tehtiin?

  • Pidimme kaksi koodauspäivää, yhteensä viisi oppituntia. 
  • Oppilaat oli jaettu viiteen ryhmään (sekaisin eri luokista), n. 12-13 oppilasta / ryhmä.
  • Jokaisella aikuisella oli erilainen koodaukseen / ohjelmointiin liittyvä tehtävä, jonka he vetivät viisi kertaa
  • Oppilaat siis kiersivät jokaisessa pisteessä / tehtävässä. 

Osallistujat

2. lk:n oppilaat, opettajat (3kpl), avustajat (2kpl) ja joko englannin opettaja tai laaja-alainen erityispettaja (pitivät samaa pistettä eri tuntien aikana)

Arviointi

  • Opettaja/ aikuinen pystyi esittämään tarkempia kysymyksiä,koska ryhmät olivat pienempiä kuin koko luokka, jolloin oppilaan ymmärry ja logiikka tulivat paremmin esille
  • Opettajat / aikuiset pytyivät havannoimaan ja seuraamaan oppilaiden omien ideoiden syntyä, ongelman ratkaisua että yhteistyötaitoja
  • Lisäksi kolme kirjallista tehtävää tuotettiin osana kolmea eri aktiviteettiä

Materiaalit

  • iPadeja tarpeeksi jokaiselle ryhmän jäsenelle, esim. LightBot sovellus
  • Beet-Botteja että mattoja tarpeeksi
  • Metallofonit, moniste oman sävellyksen kirjoittamista varten
  • Monisteet

Plussat

  • Oppilaat olivat innostuneita
  • Oppilaat työskentelivät eri ryhmissä ja eri ihmisten kanssa kuin normaalisti
  • Aikaa oli hyvä määrä – yksi oppitunti / aktiviteetti siirtymineen oli riittävästi
  • Opettajalle oli mukavaa toistaa sama tehtävä useampaan kertaa, silloin omaan tehtävään jaksoi myös panostaa erilailla koska tiesi, että sen opettaa enemmän kuin kerran

Kehitettävää

  • Joskus aikaa olisi saanut olla enemmänkin – kaikki ei aina saanut valmiiksi
  • Välineitä pitää olla tarpeeksi, jotta kaikki voivat heti tehdä omaa tehtävää
  • Tärkeä olla aikaa käydä tehtävät ja tavoitteet läpi mukana olevien aikuisten kanssa
  • Oppilaille itsearviointia koko jutun päätteeksi – siitä voisi kerätä infoa seuraaviin koodausopetustuokioihin

Tiimi

Ressun peruskoulu