Koodauspäivät 2. luokalla
2.-luokkalaisille pidettiin kaksi koodauspäivää (yhteensä 5 oppituntia), joissa joka tunnilla oli koodaustehtävä/ -piste.
Tavoitteet
Koodaus
- Tietää, mikä on algoritmi
- Osata antaa sekä seurata ohjeita / algoritmiä
- Osata löytää virheitä ja parantaa ohjeita / alrgoritmiä
- Kirjoittaa koodi / algoritmi
- Pilkkoa koodi osiin
- Miettiä yksinkertaisin tapa kirjoittaa koodi
Musiikki
- Yhdistää nuotit ja äänet
Muu
- Toimia yhdessä muiden kanssa
- Ratkaista ongelmia
- Toimia systemaattisesti
Mitä tehtiin?
Viisi erilaista koodaukseen / ohjelmointiin liittyvää tehtävää:
Bee-Boteilla koodaus matoilla
- Tehtävänä esimerkiksi: kirjoita oma nimi kirjainmatolla, koodaa beebot paikasta A paikkaan B maalaisnäkymämatolla
- Oppilaat toimivat 2-3 henkilön ryhmissä yhdessä
- Paljon koodin korjausta (debugging)
iPad sovellus – LightBot
- Oppilaat etenivät omaan tahtiin itsenäisesti
- Sovelluksessa tulee ryhmityksen, toiston tärkeys esille
Piirtäminen ohjeiden / algoritmin mukaan, debugging eli virheiden korjaus
- Oppilaat saivat pistepaperin, jossa oli jo valmiisi piirrety kuva (esim. talo)
- Parin kanssa, toinen antoi ohjeen ja toinen piirsi. Sitten verrattiin ja mietittiin missä meni vikaan, miten voitaisii parantaa ohjeita algoritmiä
Oman koodin luominen (musiikki)
- Oppilaat laativat kahden tahdin mittaisen sävellyksen käyttäen pentatonista asteikkoa. Apuna heillä oli metallofonit, joissa jokaiselle sävelelle oli oman värinen laatta.
- Oppilaat merkitsivät sävellyksensä paperille ensin väriraitoina ja sen jälkeen kirjoittivat sen nuotteina nuottiviivastolle.
Koodin pilkkominen osiin ja uuden koodin kirjoittaminen (Alkuperäinen idea Barefoot Computing -sivustolta)
- Decomposition eli koodin hajottaminen / pilkkominen osiin
- Katsoimme muutaman tutting-videon – miten se voitaisiin esittää koodina, miten se voitaisiin pilkkoa osiin, jotta sitä olisi helppo seurata
- Oppilaat pienissä ryhmissä 2-4 hlöä, tekivät oman koodin kuvilla ja symboleilla omasta tutting-tanssista
- Vaihdettiin koodeja ja testattiin pystyikö niitä seuraamaan tarkasti
Miten tehtiin?
- Pidimme kaksi koodauspäivää, yhteensä viisi oppituntia.
- Oppilaat oli jaettu viiteen ryhmään (sekaisin eri luokista), n. 12-13 oppilasta / ryhmä.
- Jokaisella aikuisella oli erilainen koodaukseen / ohjelmointiin liittyvä tehtävä, jonka he vetivät viisi kertaa
- Oppilaat siis kiersivät jokaisessa pisteessä / tehtävässä.
Osallistujat
2. lk:n oppilaat, opettajat (3kpl), avustajat (2kpl) ja joko englannin opettaja tai laaja-alainen erityispettaja (pitivät samaa pistettä eri tuntien aikana)
Arviointi
- Opettaja/ aikuinen pystyi esittämään tarkempia kysymyksiä,koska ryhmät olivat pienempiä kuin koko luokka, jolloin oppilaan ymmärry ja logiikka tulivat paremmin esille
- Opettajat / aikuiset pytyivät havannoimaan ja seuraamaan oppilaiden omien ideoiden syntyä, ongelman ratkaisua että yhteistyötaitoja
- Lisäksi kolme kirjallista tehtävää tuotettiin osana kolmea eri aktiviteettiä
Materiaalit
- iPadeja tarpeeksi jokaiselle ryhmän jäsenelle, esim. LightBot sovellus
- Beet-Botteja että mattoja tarpeeksi
- Metallofonit, moniste oman sävellyksen kirjoittamista varten
- Monisteet
Plussat
- Oppilaat olivat innostuneita
- Oppilaat työskentelivät eri ryhmissä ja eri ihmisten kanssa kuin normaalisti
- Aikaa oli hyvä määrä – yksi oppitunti / aktiviteetti siirtymineen oli riittävästi
- Opettajalle oli mukavaa toistaa sama tehtävä useampaan kertaa, silloin omaan tehtävään jaksoi myös panostaa erilailla koska tiesi, että sen opettaa enemmän kuin kerran
Kehitettävää
- Joskus aikaa olisi saanut olla enemmänkin – kaikki ei aina saanut valmiiksi
- Välineitä pitää olla tarpeeksi, jotta kaikki voivat heti tehdä omaa tehtävää
- Tärkeä olla aikaa käydä tehtävät ja tavoitteet läpi mukana olevien aikuisten kanssa
- Oppilaille itsearviointia koko jutun päätteeksi – siitä voisi kerätä infoa seuraaviin koodausopetustuokioihin