Arkisanasto haltuun oppilaskohtaisilla kuvakorteilla

Oppilas askartelee itselleen sarjan kuvakortteja, joita hän käyttää kommunikoinnin tukena opettajien ja koulukavereiden kanssa. Korttisarja on aina oppilaalla mukana niin kauan kuin siitä on hänelle hyötyä. Myös opettaja voi askarrella kurvakorttisarjan jo etukäteen valmiiksi.

Opettaja käyttää kuvatukea opetuksessa, antaessaan ohjeita ja vapaissa tilanteissa. Oppilaat oppivat käyttämään kortteja kommunikoinnin apuna, kun he opettelevat suomen kieltä. Tämä menetelmä tukee myös suomenkielisiä lapsia, joilla on oppimisvaikeuksia.

Kuvien tekemisessä voi hyödyntää esimerkiksi Googlen kuvahakua, Papunettiä tai Boardmakeria. Kuvista tehdään esimerkiksi 7×7 cm kokoisia, ne laminoidaan ja pujotetaan nauhaan. Kortissa on kuvan lisäksi vastaava suomenkielinen sana, jolloin oppilas oppii samalla myös suomen kieltä.

Eri teemoja kuvakortteihin:

  • tunnesanasto,
  • koulupäivän kulku,
  • keskeisiä verbejä,
  • oppiaineet,
  • koulun tilat,
  • huonekalut ym. luokan esineistö,
  • kuvitetut laulut ja
  • avainsanat lauseenmuodostukseen

Käyttökuvaus

Kontulassa ja Mustakivessa olemme huomanneet, että menetelmä auttaa oppimisen lisäksi myös ymmärretyksi tulemista ja kaverisuhteiden kehittymistä koulupäivän aikana.

Kontulan ja Mustakiven ala-asteet

Kehittäjätiimi

  • Tuija Lujanen-Lampi, Mustakiven ala-asteen koulu
  • Aino Kiriama, Kontulan ala-asteen koulu