Tulevaisuuskuvittelu
Tavoitteet
Ymmärtää, mitä tulevaisuuskuvittelu on ja miten sitä voi käyttää opetuksessa hyväkseen.
Oppiaineet, jotka esiintyvät osiossa
Soveltuu jollain tavalla kaikkiin pakollisiin oppiaineisiin.
Kuvaus
Tulevaisuuskuvittelulla yritetään vähentämään ahdistusta suunnittelemalla jotain tavoitetta tulevaisuuteen.
Henkilökohtaisen näkökulman tuominen osaksi yhteisesti rakennettavaa myönteistä tulevaisuuskuvaa tuottaa merkityksellisyyden kokemuksen. Yhteinen tekeminen yhdistettynä henkilökohtaiseen näkökulmaan on myös yksi keino helpottaa osallistuvien “tulevaisuusahdistusta”. Tarkoituksena on ensin rakentaa muutos yksilössä ja sen jälkeen pyrkiä muutokseen yhteisössä.
Tähän osioon on luotu Tulevaisuuskuvittelupeli, jonka pelaaminen on tehty opettajille helpoksi. Peliä on tarkoitus pelata koko ryhmän kesken, jolloin opettaja heijastaa pelin kaikkien nähtäville. Opiskelijat tarvitsevat peliä varten joko paperia ja kynää tai esimerkiksi Flinga –alustan, johon opiskelijat voivat liittää lappuja. Vaikka peliä on helppo käyttää, kannattaa opettajan ensin kokeilla peliä itsekseen. Peliin voi mennä koko oppitunnin verran, mutta halutessaan opettaja voi vetää pelistä myös lyhyemmän version. Pelin jälkeen ryhmän kanssa voidaan luoda yhteinen tulevaisuusteos (ohjeistus tehtävissä.)
Thinglink: Tulevaisuuskuvittelu
Lataa saavutettava PDF -versio, jossa Thinglinkin tekstit. Halutessasi voit tehdä oman Thinglink -alustan käyttäen apuna alla olevia tekstejä.
Lisämateriaalit
Alla on esimerkkejä osion aiheisiin liittyvistä lisämateriaaleista, joista voi mahdollisesti olla myös tukea aiheen käsittelyyn.
My2050 vie seikkailulle tulevaisuuteen. Tule kuulemaan 2050-lukulaisen tubettaja Niha Been kuulumiset! Nihan mukana pääset tutustumaan ilmastonmuutoksen muokkaamaan tulevaisuuteen. Pelin on luonut Visia GameFactory.
- https://my2050.fi/
- Opettajan ohje: https://my2050.fi/wp-content/uploads/2020/09/My2050-ohjeet-opettajille-p%C3%A4iv.-8.2020.pdf
Tehtävät
Tästä PDF-tiedostosta löydät tämän osion tehtävät. Opettajalla on mahdollisuus muokata tehtäviä omanlaisekseen. Lisäksi on mahdollista valita, mitä tehtäviä hän haluaa osiossa käyttää.
Aineiston lähteet:
Tulevaisuuskuvittelu: https://peda.net/kansanopistot/sky/esol/oppiminen-luonnos/est3/t
Nuorten tulevaisuususkon hiipuminen: https://www.nuori.fi/2021/03/10/nuorten-tulevaisuususkon-hiipuminen/
My2050 -peli: https://my2050.fi/