Tutkitaan yhdessä: Ruokailutilanne
Hyödynnetään pöydän kattaminen ja ruokailutilanne matemaattisten käsitteiden opetteluun ja opitun vahvistumiseen.
Pöydän kattamistilanne:
- lapset kattavat pöydät yhdessä aikuisen kanssa jutellen ja pohtien
- pöydät katetaan siten, että aikuinen tekee lapsille kysymyksiä ja antaa lasten ratkaista yhteisen keskustelun avulla
- aikuinen herättelee lapsen mielenkiinnon kyselemällä esimerkiksi ”kumpi on pidempi veitsi vai haarukka?”
- annetaan lapselle mahdollisuus vertailla, luokitella, harjoitella paikanmääreitä sekä laskea lukumääriä, esimerkiksi kuinka monta lasia tarvitaan pyöreään pöytään
Ruokailutilanne:
- aikuinen jakaessaan ruokaa kysyy mm. ”otatko kokonaisen vai puolikkaan leivän”, ”minkä kokoisen leivän haluat?”,” otatko kalaa enemmän kuin perunaa?”, ”kumpaa sinulla on enemmän?”
- aikuinen istuu lasten kanssa ruokapöydässä ja tuo keskusteluun tavoitteena olevat käsitteet. Esimerkiksi ”missä sinulla on lasi?”, ”montako lihapullaa sinä otit?”, ”minkä muotoinen on lautanen?”
Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet
- tutustutaan ruokailussa tarvittavaan sanastoon ja fraaseihin. Laajennetaan lapsen sanavarastoa tuomalla leikkiin uutta sanastoa keskustelun kautta.
- keskustelutaitojen vahvistaminen lasten välillä sekä lapsen ja aikuisen välillä mm. lauseiden muodostamisen harjoittelu, pohtimisen ja ajattelun esille tuominen sanallisesti, kielellinen neuvottelutaitojen harjoittelu
Keskeistä sanastoa
- edessä, takana, oikealla, vasemmalla
- suuri, pieni, enemmän, vähemmän, paljon, vähän, korkea, matala, värit, pehmeä, kova, kuuma, kylmä, nestemäinen, kiinteä, kokonainen, puolikas, pyöreä, nelikulmainen
- ruokailuvälineet, astiat, kasvikset, juomat
- lukumäärät
Jatkotyöskentely
- ruokailuun ja pöydän kattamiseen sanastoa harjoitellaan kotileikissä tai kahvilaleikissä
- tehdään lasten kanssa lehdistä leikatuista tai tulostetuista kuvista ruokailuun liittyvä muistipeli (huomioi verbit)
Aikuisen rooli
- aikuinen osallistuu toimintaan ja tuo siihen pedagogisen ja kielellisen ulottuvuuden
- aikuinen kattaa yhdessä lasten kanssa ruokapöydät, ruokailee yhdessä lasten kanssa samassa pöydässä
- osoittaa kiinnostusta ja arvostusta lasten tekemiseen, ilahtuu lapsen onnistumisista
- tuo tekemiseen tavoitteena olevat käsitteet ja tukee lasten omia aloitteita luokitteluun, vertailuun yms. pohdintaan
- tukee lasten omia keskusteluideoita
- tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta monipuolisesti ja mahdollistaa lapsen osallisuuden, elämyksen ja ilon myös ilman yhteistä kieltä
- aikuinen vastaa siitä, että kukaan lapsi ei tule kiusatuksi tai torjutuksi. Osallisuus on tunnekokemus ja jokaisella lapsella tulee olla ainakin yksi kaveri
Toisten lasten merkitys
- yhteinen tekeminen tukee lasten ystävyyssuhteita
- toiset lapset tuovat uutta sanastoa ja kielellisiä malleja
- neuvottelu- ja vuorottelutaitojen sekä siinä tarvittavan sanaston harjoittelu mahdollistuu toisten lasten avulla
- yhdessä pohtiminen antaa mahdollisuuden harjoitella oppimaansa
- pöydän kattamisessa ja ruokailussa tulee yhteisen keskustelun avulla samoista käsitteistä ja sanastosta paljon toistoa, mikä tukee kielen oppimista
Lapsen kielitaito
Ei yhteistä kieltä
- kieltä ja vuorovaikutusta tuetaan eleiden, ilmeiden, toiminnan mallintamisen ja sanoittamisen avulla
- aikuinen näyttää ja kertoo samalla esimerkiksi, mihin lautanen laitetaan ”lautanen on pöydällä”
- aikuinen reagoi lapsen pieniinkin aloitteisiin
- aikuinen nimeää välineet esimerkiksi haarukka, lautanen, lasi toistaen niitä usein
- aikuinen käyttää toistuvia fraasimaisia lauseita esimerkiksi ”sinulla on paljon ruokaa”, ”lautanen on tyhjä”
- lapselle annetaan mahdollisuus osoittaa vähäistäkin osaamista ja ymmärretyksi tulemista esimerkiksi näyttämällä mitä haluaa
Alkeiskielitaito
- rohkaisee lasta toistamaan kuulemiansa sanoja
- lapsi voi osoittaa ymmärtämisensä joko vastaamalla sanallisesti, eleellä esimerkiksi näyttäen tai toimimalla
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit ja verbit
- lyhyet kuvailevat lauseet liittyen vertailuun, luokitteluun, paikanmääreisiin ja lukumääriin esimerkiksi ”maito on kylmää”, ”haarukka on terävä”, ”lasi on lautasen yläpuolella”
- rohkaisee lasta vastaamaan kysymällä lapselta esimerkiksi ” kummalla on enemmän maitoa?” ja toistamalla lapsen vastauksen lauseena
- antaa lapselle aikaa vastata kannustaen vastaamaan lauseella ja mahdollistaen keskustelunaloitteet
Peruskielitaito
- käyttää monipuolista ja rikasta suomen kieltä, adjektiivit, paikanmääreet, vastakohdat, vertailu, luokittelu ja lukumäärät
- antaa pidempiä toimintaohjeita esimerkiksi ”laske montako haarukkaa puuttuu pyöreästä pöydästä ja vie ne sinne, vie kolme lasia matalaan pöytään ja kaksi lasia korkeaan pöytään”
- annetaan lapselle mahdollisuus pidempään kerrontaan
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit, verbit, adjektiivit, matemaattista sanastoa
- kysymyksillä tuetaan lapsen kertovaa puhetta esimerkiksi ”montako tuolia teillä on kotona pöydän ympärillä?”, ”miksi ruoka on kuumaa?”, ”minne viet tyhjän lautasen?”, ”milloin jäätelö sulaa?”, ”millaista maito on?”
- tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta osallistumalla yhteiseen keskusteluun
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
Kuukauden sana -tehtävä:
- huoltajat ja lapsi valitsevat kotona yhdessä heidän äidinkielellään lapsiryhmässä opeteltavan sanan (liittyen vertailuun, luokitteluun, lukumäärään tai paikanmääreeseen esimerkiksi edessä, kahdeksan, iso)
- huoltajat kirjoittavat sanan paperille kotona (on hyvä kirjata viereen myös se, miten sana lausutaan)
- sanasta piirretään tai tulostetaan kuva ja laitetaan seinälle. Sana voidaan opetella kaikkien lasten kanssa yhdessä