STEAM käytännössä: Koulun STEAM-teemapäivä

Malmin peruskoulussa toteutettiin STEAM-teemapäivä luokilla 7 – 9 jouluviikolla 2021 .

Päivän rakenne on kuvattu pääpiirteissään seuraavassa.

Osa 1: Työpajat

Kukin luokka osallistuu erillisen aikataulun mukaan yhteen 40-50 minuutin mittaiseen työpajaan. Ryhmänohjaaja osallistuu oppilaidensa kanssa.

  • 7.-luokkalaisille Python-ohjelmointipaja
  • 8.-luokkalaisille peliohjainpaja (rakennetaan peliohjain Lego Mindstorms -settiä hyödyntämällä)
  • 9.-luokkalaisille design-haastepaja

Osa 2: Unelmien koulunpihan suunnittelua

Valokuva unelmien koulunpihan suunnittelun tehtävänannosta oppilaille. Oppilaita ohjeistetaan piirtämään unelmien koulunpihan pohjapiirros, jossa näkyvät pihavälineet mittoineen. Kuvassa on myös yksi esimerkki tällaisesta suunnitelmasta.

Tämä design-tehtävä toteutetaan omassa kotiluokassa ryhmänohjaajan johdolla. Oppilaat tarvitsevat A4-paperiarkin, värikyniä ja liimapuikkoja.

Aluksi keskustellaan unelmien koulun pihasta. Mitä puuttuu koulun pihalta puuttuu? Minkä kokoinen se on? Mitä kaikkea siihen mahtuisi? Minkälaisia pihavälineitä haluaisitte saada koulun pihaan?

Opettaja voi näyttää esimerkkejä pihavälineistä. Oppilaat voivat etsiä lisää ideoita internetistä.

Osa 3: Tietovisa

Jokaisessa luokassa toteutetaan STEAM-tietovisa ryhmänohjaajan johdolla. Aikaa kuluu n. 30 min.

Luokka jaetaan pienryhmiin (4-5 oppilasta/ryhmä). Ryhmät keksivät itselleen nimet, jotka liittyvät videopeleihin tai sovelluksiin. Jokainen ryhmä valitsee itselleen kapteenin.

Opettaja avaa tietovisan diaesityksen (PDF) ja heijastaa tietovisan kysymykset taululle. Opettaja näyttää dialta kysymyksen ja lukee sen ääneen. Sitten oppilaat neuvottelevat omissa pienryhmissään. Kunkin ryhmän kapteeni ilmoittaa ryhmänsä vastaukset. Opettaja kirjaa ne ylös pisteidenlaskua varten. Sitten opettaja näyttää vastauksen seuraavalta dialta. Opettaja ilmoittaa voittajaryhmän tiedot teemapäivän vastuuopettajalle. Voittaneet palkitaan.

Osa 4: Pelit + video (jos aikaa jää)

Jos aikaa jää, voidaan kotiluokassa pelata teemapäivän aiheeseen sopivia Kahoot-pelejä:

  1. Tietokoneen osat
  2. Tunnista peli
  3. Videopelit

Jos aikaa jää vieläkin, voidaan kotiluokassa katsoa Yle Areenasta video hakkeroinnista ja tietoturvasta (13 min).

Muuta

  • Luokat lounastavat normaalin aikataulun mukaan.
  • Erityisopetuksen luokat osallistuvat muuten, paitsi työpajoihin, aikataulullisista syistä.
  • Välitunteja ei ole vaan RO-parit ovat oppilaiden kanssa koko päivän. Parit voivat toki keskenään sopia omista tauoistaan ja vuorotella.
  • Erityisopetuksen luokat osallistuvat muuten, paitsi työpajoihin, aikataulullisista syistä.