STEAM käytännössä: Monialaiset, ilmiöpohjaiset kokonaisuudet fysiikan ja kemian opetuksessa
Mitä?
Jokainen oppilas suorittaa osana fysiikan ja kemian opintojaan monialaisia, ilmiöpohjaisia opintokokonaisuuksia, esimerkiksi:
- 7. lk. soittimien rakentaminen
- 7. lk. mittaaminen, tieteen historia
- 8. lk. avaruus
Miten kytkeytyy OPS:in tavoitteisiin ja sisältöihin?
Esimerkkinä 7. lk. soittimien rakentaminen:
- L5 (tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen)
- Fysiikka T1, T2, T3, T5, T7, T9, T10, T12, T15
- Fysiikka S1 (luonnontieteellinen tutkimus – rakentaminen voidaan toteuttaa tutkimuksellisemminkin)
Kenelle?
Vuosiluokkien 7 – 9 oppilaat
Miten?
Esimerkkinä 7. lk. soittimien rakentaminen:
- Sopii hyvin 7. luokan fysiikan opintojen yhteyteen, kun opiskellaan ääneen liittyviä asioita.
- Suunnitellaan jokin soitin, joka rakennetaan. Paljon ideoita ja ohjeita itse tehtäviin soittimiin löytyy esimerkiksi YouTubesta.
- Soittimesta voi mitata sen äänen taajuuden. Äänen taajuuden mittaamiseen löytyy useita sovelluksia.
Valokuvissa esimerkkeinä purkkibasso, rumpu ja pan-huilu. Lisäksi esimerkki marakassin äänen taajuuden mittauksesta. (Marakassilla ei saada soitettua yksittäisiä säveliä, vaan se värähtelee usealla taajuudella. Esimerkiksi pianolla saataisiin selkeämmin yksittäinen sävel näkyviin.)
Milloin?
- kokonaisuudet on toteutettu kiertävänä pajaopetuksena
- opettajat ovat suunnitelleet aikataulun aina lukuvuoden alussa
Onnistumiset?
- jokainen yläkoulun oppilas on osallistunut
- monialaisuutta ja uudenlaisia lähestymistapoja fysiikan ja kemian opetukseen
- OPS:in mukaista toimintaa!
Kehittämistarpeet?
- suunnitteluun ja aikatauluttamiseen täytyy varata opettajien aikaa erityisesti ensimmäisenä vuonna
- muutoksia tulossa, koska koulun jaksojärjestelmä muuttumassa