STEAM-aktiviteetteja perusopetukseen
Helsingin perusopetuksen asiantuntija-/kehittäjäopettajien laatimia suositeltuja STEAM-aktiviteetteja, jotka edistävät opetussuunnitelman matematiikan ja muiden oppiaineiden sekä laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden saavuttamista.
Materiaalit on julkaistu lisenssillä Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen (CC BY-NC-SA 4.0).
Luokat 1‒2
Luo oma mittayksikkö
Tässä oppimistehtävässä oppilaat luovat oman mittayksikön.
Geometriset tasokuviot
Oppilaat askartelevat tasokuvioita.
Luokat 3‒4
Ohjelmointia Micro:biteillä
Tutustutaan Micro:bit-mikrokontrollereihin.
Tarinan kertominen ScratchJr:n avulla
Oppilaat opiskelevat ohjelmointia tekemällä oman tarinan Scratch Jr -sovelluksella.
Lego Mindstorms EV3 -robottiohjelmointia
Oppilaat opiskelevat ohjelmointia Lego Mindstorms EV3 -roboteilla. Materiaalista löytyy tulostettavat tehtäväkortit vihjeineen. Korteissa on monenlaisia tehtäviä. Kortit on tarkoitettu tulostettavaksi siten, että kääntöpuolella on aina vihje tehtävän ratkaisemisen avuksi. Oppilaat voivat tehdä harjoituksia ryhmittäin, pareittain tai yksin.
- Lego Mindstorms EV3 -tehtäväkortit
- Lego MindStorms EV3 -tehtäväkortit (yleinen versio)
- Inspiraatiovideo Lego-robottien ohjelmointiin (MP4)
Luokat 5‒6
Matematiikkaa Minecraft-maailmassa
Marble run ‒ marmorikuularata
Suunnitellaan ja rakennetaan marmorikuularata.
Tarinan ohjelmointi Scratchillä
Ohjelmoidaan oma tarina Scratchillä. Aktiviteetti tukee matematiikan tavoitteiden lisäksi myös mm. äidinkielen ja kirjallisuuden sekä kuvataiteen tavoitteita. Jos käytössä on myös Makey Makey -laitteita, niiden avulla voi rakentaa vielä omat peliohjaimetkin.
Luokat 7‒9
Tilastotutkimuksia Micro:bitillä
Tehdään oma tutkimus käyttämällä tutkimusvälineenä Micro:bit-mikrokontrolleria.
- Opettajan ohje
- Oppilaan ohje
- Tutkimuspäiväkirja
- Micro:bit-lisäharjoituksia mallivastauksineen
- Esimerkkejä oppilaiden tekemistä kaavioista (PDF)
Python-ohjelmointia
Oppilaan tehtäväpaketin tehtävissä harjoitellaan Python-ohjelmoinnin perusasioita pienin askelin.
Kaikki luokka-asteet
Haaksirikko-peli
Kehystarinan ympärille rakentuva pelillinen, monipuolisia STEAM-oppimishaasteita sisältävä materiaali, jota voi hyödyntää osittain tai kokonaisuutena missä tahansa vaiheessa perusopetusta.
Kuvitusvalokuva: Henri Juvonen