STEAM-aktiviteter, den grundläggande utbildningen

Dessa är rekommenderade STEAM-aktiviteter utvecklade av utvecklarlärare som bidrar till att uppnå målen för matematiken och andra ämnen i läroplanen samt de breda kompetenserna.

Detta material publiceras under licens Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 Internationell (CC BY-NC-SA 4.0).

Åk 1‒2

Skapa egen enhet

En uppgift där eleverna får skapa en egen enhet och jämföra med enkuber och tiostavar.

Plangeometriska figurer

I denna uppgift repeterar eleverna de plangeometriska figurerna och bygger en staty av olika figurer av paff.

Åk 3‒4

Programmera med Micro:bit

Eleverna får bekanta sig med mikrokontrollerna Micro:bit med enkla övningar som lämpar sig för allt från språkundervisning till matematiken.

Animera med ScatchJr

Här får eleverna animera en egen berättelse med hjälp av ScratchJr.

Lego Mindstorms EV3

Eleverna får lära sig grunderna i robotik med uppgiftskort de kan lösa på egen hand.

Åk 5‒6

Matematik i Minecraft-världen

Eleverna får befästa begrepp som area, volym och längd i Minecraft-världen.

Kulbana

Planera och bygg en kulbana i klassrummet och tävla sinsemellan!

Åk 7‒9

Berättelse med Scratch

Programmera och animera en interaktiv berättelse i Scratch. Som alternativ kan man också inkludera Makey Makey-kontrollern.

Gör statistikundersökningar med Micro:bit

Använd mikrokontrollern Micro:bit för att göra en statistikundersökning. Excel används för tolkning och framställning av data.

Programmera med Python

Foto: Henri Juvonen