OPS:n laaja-alaisia tavoitteita Lego-roboteilla

Lego-robotit valittiin välineeksi kolmasluokkalaisten oppimaan oppimisen ja ajattelun taitojen harjoittelemiseen.

Tavoitteet

  • Harjoitella oppimaan oppimista ja ajattelun taitoja Lego-robottien avulla
  • Tehdä ehdotuksia, kuunnella toisten ehdotuksia
  • Vuorotella

Mitä tehtiin?

  • Oppilaat rakensivat ryhmissä Lego-robotit. 

Oppilaat ratkaisivat tehtäviä: 

  1. Kierrä laatikko. 
  2. Aja teipillä lattiaan tehty rata. 
  3. Arvioi matka ja ohjelmoi robotti ajamaan lähdöstä mahdollisimman lähelle maaliviivaa. 
  4. Aja lähdöstä maaliin törmäämättä esteisiiin. 

Miten tehtiin?

  • Ensin oppilaille kerrottiin, että tavoitteena on etenkin harjoitella tekemään ehdotuksia, vuorottelemaan ja kuuntelemaan toisten ehdotuksia. 
  • Oppilaat rakensivat robotit kolmen – neljän hengen ryhmissä ja arvioivat tavoitteiden toteutumista. 
  • Puolen luokan tunnilla rakennettiin samaan aikaan neljää robottia. 
  • Ohjelmointi tehtiin iPad-sovelluksella Mindstorms EV3 Lego Education, jossa komentopalikat raahataan sormella valikosta näytölle. 

Osallistujat

  • Kolmasluokkalaiset opettajineen
  • Tutor-opettajat ajoittain apuna

Arviointi

  • Vertaisarvioinnilla annettiin palautetta, miten vuorottelu, toisten kuunteleminen ja omien ehdotusten tekeminen sujui. 
  • Opettaja ohjasi enemmän niitä ryhmiä, jotka tarvitsivat tukea tavoitteiden mukaisessa toiminnassa. 

Materiaalit

  • 8 iPadia
  • 8 Lego-robottia
  • Lego-robottien laatikot
  • Maalarinteippiä
  • Pikkuesineitä, esim. Lego-ukkoja

Plussat

  • Lego-robottien parissa syntyi aitoja ongelmia, joita ratkaista. 
  • Rakentamisessa ja ohjelmoimisessa joutui ilmaisemaan ryhmälle oman näkemyksensä tilanteen ratkaisemisesta. 

Kehitettävää

  • Emme käyttäneet vielä antureita tai kovin monimutkaisia komentoja. 
  • Koko luokan kanssa toimiminen vaatisi väljemmän tilan.