OPS:n laaja-alaisia tavoitteita Lego-roboteilla
Lego-robotit valittiin välineeksi kolmasluokkalaisten oppimaan oppimisen ja ajattelun taitojen harjoittelemiseen.
Tavoitteet
- Harjoitella oppimaan oppimista ja ajattelun taitoja Lego-robottien avulla
- Tehdä ehdotuksia, kuunnella toisten ehdotuksia
- Vuorotella
Mitä tehtiin?
- Oppilaat rakensivat ryhmissä Lego-robotit.
Oppilaat ratkaisivat tehtäviä:
- Kierrä laatikko.
- Aja teipillä lattiaan tehty rata.
- Arvioi matka ja ohjelmoi robotti ajamaan lähdöstä mahdollisimman lähelle maaliviivaa.
- Aja lähdöstä maaliin törmäämättä esteisiiin.
Miten tehtiin?
- Ensin oppilaille kerrottiin, että tavoitteena on etenkin harjoitella tekemään ehdotuksia, vuorottelemaan ja kuuntelemaan toisten ehdotuksia.
- Oppilaat rakensivat robotit kolmen – neljän hengen ryhmissä ja arvioivat tavoitteiden toteutumista.
- Puolen luokan tunnilla rakennettiin samaan aikaan neljää robottia.
- Ohjelmointi tehtiin iPad-sovelluksella Mindstorms EV3 Lego Education, jossa komentopalikat raahataan sormella valikosta näytölle.
Osallistujat
- Kolmasluokkalaiset opettajineen
- Tutor-opettajat ajoittain apuna
Arviointi
- Vertaisarvioinnilla annettiin palautetta, miten vuorottelu, toisten kuunteleminen ja omien ehdotusten tekeminen sujui.
- Opettaja ohjasi enemmän niitä ryhmiä, jotka tarvitsivat tukea tavoitteiden mukaisessa toiminnassa.
Materiaalit
- 8 iPadia
- 8 Lego-robottia
- Lego-robottien laatikot
- Maalarinteippiä
- Pikkuesineitä, esim. Lego-ukkoja
Plussat
- Lego-robottien parissa syntyi aitoja ongelmia, joita ratkaista.
- Rakentamisessa ja ohjelmoimisessa joutui ilmaisemaan ryhmälle oman näkemyksensä tilanteen ratkaisemisesta.
Kehitettävää
- Emme käyttäneet vielä antureita tai kovin monimutkaisia komentoja.
- Koko luokan kanssa toimiminen vaatisi väljemmän tilan.