Luova toiminta: Sadusta draamaan
Toiminnan tavoitteena on oppilaan sanavaraston rikastuttaminen ja kertovan puheen tukeminen suomen kielellä ja äidinkielellä. Tätä esimerkkimallia voi muokata omalle opetusryhmälleen sopivaksi.
- tutustutaan käsiteltävänä olevan sadun kautta (esim. Kultakutri ja kolme karhua) ennalta valittuun sanastoon ja käsitteisiin
- käydään satua läpi yhdessä, avataan sanoja ja juonta havaintomateriaalin avulla
- syvennetään työskentelyä draaman, taiteen ja oman kerronnan keinoin
- kuvitetaan juoni
- valmistetaan sadulle lavasteet ja päähenkilöhahmot
Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet:
- pohditaan sadun vaiheita keskustellen, esim. kuvia tai käsinukkeja apuna käyttäen
- tehdään yhdessä sadusta omat esitykset pienryhmissä
- ryhmien valmiit esitykset esitetään muille oppilaille ja voidaan myös esittää vanhemmille esim. luokkajuhlassa.
- jatkotyöstäminen: kirjoitetaan sadulle oma loppu ja valmistellaan tehdyillä hahmoilla ja lavasteilla uusi esitys
- tehdään oma satukirja
Keskeistä sanastoa (sadun mukaan)
- ympäristö: koti, metsä, talo, huoneet
- substantiivit: tyttö, tuoli, sänky, tyyny, peitto, pöytä, ikkuna, ovi, lautanen, lusikka
- perhe: isä, äiti, lapsi
- paikkasanat: sisällä, ulkona, yläkerrassa, alakerrassa
- vertailusanat: pieni, keskikokoinen, suuri, kova, pehmeä, sopiva, korkea, matala
- aikaa kuvaavat käsitteet: sillä välin, koko aamun, myöhemmin
- adjektiivit: kuuma, lämmin, kiltti, paha, iloinen, nälkäinen, järkevä, väsynyt
- verbit: kävellä, asua, kurkistaa, odottaa, rikkoutua, nukahtaa, säikähtää
Opettajan rooli
- valita keskeiset käsitteet sadusta ja avata niitä ensimmäisellä lukukerralla
- valita valmiiksi havainnollistavat kuvat uusille sanoille ja käsitteille
- ohjata oppilaita toiminnallisissa vaiheissa
- rohkaista lapsia itseilmaisuun
- dokumentoida työskentelyn vaiheet
Toisten oppilaiden merkitys
- satua käydään yhdessä läpi sekä keskustellen että toiminnallisesti leikin ja draaman kautta
- yhteinen tekeminen lisää oppilaiden yhteenkuuluvuuden tunnetta
Eriyttäminen oppilaan kielitaidon mukaan
Ei yhteistä kieltä
- satua käydään läpi kuvien, esim. käsinukkien ja mahdollisuuksien mukaan DVD:n avulla
- nimetään asioita
- läksyksi voidaan antaa kuva-sanalista
Alkeiskielitaito
- satua käydään läpi lyhyissä pätkissä
- vahvistetaan kerrontaa havainnollistamalla sitä kuvin ja käsinukein
- annetaan lapselle aikaa tuottaa oikeita sanoja
- läksyksi voidaan antaa opittujen sanojen ja niiden taivutusmuotojen etsimistä tekstistä
Peruskielitaito
- aikuinen rohkaisee lasta kertomaan satua itse avustavin kysymyksin: Miten? Miksi? Minne? Milloin?
- muodostetaan kokonaisia lauseita
- kootaan lauseita yhtenäiseksi kertomukseksi
- läksyksi voidaan antaa lauseiden/tarinan muodostamista sanalistoja apuna käyttäen
Huoltajien osallisuus
- Huoltajille tiedotetaan, että tunneilla käsitellään satuja
- Selvitetään, saako tunneilla käsiteltävää satua lainattua kirjastosta (omalla äidinkielellä)
- Oppilasta kannustetaan kertomaan kotona satua omalla kielellään
- Oppilasta kannustetaan lukemaan läksyjä (sanalistoja ym.) kotona vanhemmilleen.
- Satuprojektin lopuksi huoltajat voidaan kutsua katsomaan valmista esitystä