Liikutaan yhdessä: Palloleikki
Leikitään yhdessä palloilla. Lapset valitsevat itselleen pallon. Aikuinen kertoo leikkiohjeet.
- lapset saavat aluksi vapaasti heitellä palloja
- heitetään oma pallo annetun ohjeen mukaan. Lapsi heittää pallonsa esimerkiksi lattialla olevaan ämpäriin tai vanteeseen. Heittovuoro annetaan lapsen nimellä, pallon värin, koon tai pallossa olevan kuvion mukaan
- lapsi antavat ohjeita toisille, esimerkiksi minne pallo heitetään ämpäriin, koriin vai vanteeseen
- palloa kuljetetaan kantaen käsillä tai jaloilla, vieritetään, pompotetaan tai heitetään
- lapset vuorollaan näyttävät tai kertovat, miten ja minne palloja kuljetetaan
- palloja voidaan myös kuljettaa johonkin paikkaa, joka on merkitty värillä
Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet
- palloleikissä ei tarvitse välttämättä tuottaa suomen kieltä vaan pystyy toiminnalla liittymään yhteiseen tekemiseen kavereiden kanssa
- leikissä harjoitellaan värejä, verbejä ja vuorotteluun liittyvää sanastoa
Keskeistä sanastoa
- lasten nimet, pallo, käsi, jalka, ämpäri, vanne, kori
- lukumäärä, nopeasti, hitaasti, äkkiä, eteen, taakse, ylös, alas, matalla, korkealla,
- vierittää, heittää, kantaa, kuljettaa, viedä, potkia, pompottaa
- värit, iso, pieni, pyöreä, pehmeä, kova, raidallinen, kuviollinen, kukallinen
Aikuisen rooli
- aikuinen valmistelee toiminnon pedagogisen ja kielellisen sisällön sekä miettii pienryhmään osallistuvat lapset, jotta vuorovaikutus toteutuu
- aikuinen osallistuu palloleikkiin yhdessä lasten kanssa
- aikuinen tukee lasten omia pallotteluideoita vahvistaen ja rikastaen niitä esimerkiksi ehdottamalla erilaisia tapoja kuljettaa palloa
- aikuinen tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta monipuolisesti ja mahdollistaa lapsen osallisuuden, elämyksen ja ilon myös ilman yhteistä kieltä
- aikuinen vastaa siitä, että kukaan lapsi ei tule kiusatuksi tai torjutuksi. Osallisuus on tunnekokemus, jokaisella lapsella tulee olla ainakin yksi kaveri
Toisten lasten merkitys
- osallisuus ryhmään muodostuu yhteisen toiminnan kautta
- pallottelussa toteutuu yhteisen elämyksen kokeminen ja jakaminen
- toisen lasten kanssa syntyy yhteinen ilo pallottelussa, kielen käyttämisestä ja oppimisesta
- lapset tuovat palloleikkiin uutta sanastoa ja mallintavat siten puhetta aikuisen lisäksi
Lapsen kielitaito
Ei yhteistä kieltä
- toiminta esitellään lapselle kuvan avulla (valokuva, digiväline, kuvitettu päiväjärjestys)
- kieltä ja vuorovaikutusta tuetaan eleiden, ilmeiden, toiminnan mallintamisen ja sanoittamisen avulla
- aikuinen auttaa kuvien avulla lasta ymmärtämään, mitä palloilla tehdään
- aikuinen reagoi lapsen pieniinkin aloitteisiin
- aikuinen nimeää palloleikin välineet esimerkiksi pallo, käsi, jalka
- aikuinen käyttää leikkiin liittyviä toistuvia sanoja esimerkiksi heittää, kantaa
- lapselle annetaan mahdollisuus osoittaa vähäistäkin osaamista ja ymmärretyksi tulemista
Alkeiskielitaito
- aikuinen kannattelee palloleikkiä sanoittaen mitä leikissä tapahtuu. Eleet, ilmeet ja kuvat ovat vuorovaikutuksen tukena
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit ja verbit
- lapsi voi osoittaa ymmärtävänsä vastaamalla näyttäen tai sanallisesti
- aikuinen tuo havainnollisesti esiin leikissä tarvittavat sanat ja käsitteet, esimerkiksi vierittää, heittää, potkia, kantaa, värit, pieni – iso, hidas – nopea, edessä – takana
- aikuinen käyttää lyhyitä kuvailevia lauseita sekä kysymyssanoja mikä ja mitä. Esimerkiksi ” heitetään keltainen pallo”, ”mikä tämä on?” tai ”mitä sinä teet?”, lasta rohkaistaan vastaamaan lauseella
Peruskielitaito
- aikuinen käyttää monipuolista ja selkeää suomen kieltä esimerkiksi ”tähän koriin mahtuu viisi isoa ja kolme pientä palloa”
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit, verbit, adjektiivit, matemaattista sanastoa
- kysymyksillä tuetaan lapsen kertovaa puhetta esimerkiksi ”miksi valitsit tämän pallon?”, ”mihin kuljetat pallon?”, ”kenen vuoro on minun jälkeen?”, ”kenellä on pienin pallo?”
- lapselle annetaan aikaa muodostaa lauseita ja mahdollisuus pidempään kerrontaan
- aikuinen tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta, esimerkiksi sopimalla ketkä heittävät pallonsa siniseen vanteeseen
- palloleikissä voidaan jo käyttää moniosaisia ohjeita esimerkiksi ”hae pieni, raidallinen pallo korista”
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- järjestetään yhteinen liikuntatapahtuma, jossa on tarjolla erilaisia tehtäviä kuten pallon heittoa vanteisiin, polttopalloa ja pallon vieritystä narua pitkin