Liikutaan yhdessä: Metsäretki
Mennään lasten kanssa metsään. Metsä tarjoaa eri vuodenaikoina erilaisen sanaston. Retki sisältää esimerkiksi erilaisia luontotehtäviä, leikkimistä ja liikkumista.
Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet
- tutustutaan yhdessä lasten kanssa retkipaikan ympäristöön: näyttäen, etsien, löytäen, havainnoiden, nimeten, kokeillen ja liikkuen.
- retken jälkeen kokemuksiin palataan lasten kanssa yhdessä esimerkiksi kuvin, kerättyjen materiaalien ja yhteisten keskustelujen kautta.
Keskeistä sanastoa
- kävellä, juosta, istua, kiivetä, tasapainoilla, ryömiä, hyppiä, kieriä, kerätä, etsiä, rakentaa, laulaa, kuunnella, sataa
- puu, oksa, kivi, kallio, pensas, käpy, aurinko, pilvi, lintu, orava, jänis, polku, pesä, retki, reppu, eväät, lehti, neulanen, mustikka, lumi
- värit, pieni, iso, karhea, sileä, märkä, kuiva, kuuma, kylmä, pyöreä, soikea, liukas, lämmin
- lukumäärät, edessä, takana, päällä, alla, vieressä, ylhäällä, alhaalla
Aikuisen rooli
- aikuinen tekee kuvat tulevan retken vaiheista ja esittelee ne lapsille ennen retkeä
- aikuinen osallistuu retkellä luonnossa leikkimiseen esimerkiksi rakentamalla lasten kanssa majoja
- tukee lasten omia havaintoja ja ideoita ja rikastaa leikin kulkua esimerkiksi tuomalla leikkiin uuden luontomateriaalin tai esineen
- tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta monipuolisesti ja mahdollistaa lapsen osallisuuden, elämyksen ja ilon myös ilman yhteistä kieltä
- tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta monipuolisesti ja mahdollistaa lapsen osallisuuden, elämyksen ja ilon myös ilman yhteistä kieltä
- aikuinen vastaa siitä, että kukaan lapsi ei tule kiusatuksi tai torjutuksi. Osallisuus on tunnekokemus, jokaisella lapsella tulee olla ainakin yksi kaveri
Toisten lasten merkitys
- osallisuus ryhmään muodostuu yhteisen toiminnan kautta
- metsäretkellä toteutuu yhteisen elämyksen kokeminen ja jakaminen
- toisen kanssa syntyy yhteinen ilo luonnossa liikkumisesta, kielen käyttämisestä ja oppimisesta
- lapset tuovat metsäretkeen uutta liikkumisen sanastoa ja mallintavat siten puhetta aikuisen lisäksi
Lapsen kielitaidon huomioiminen
Ei yhteistä kieltä
- toiminta esitellään lapselle kuvan avulla (valokuva, digiväline, kuvitettu päiväjärjestys)
- kieltä ja vuorovaikutusta tuetaan eleiden, ilmeiden, toiminnan mallintamisen ja sanoittamisen avulla
- aikuinen reagoi lapsen pieniinkin aloitteisiin esimerkiksi ilmeisiin ja eleisiin
- aikuinen auttaa lasta ymmärtämään kuvien avulla, mitä seuraavaksi tapahtuu esimerkiksi, kun syödään eväät ja palataan retkeltä takaisin
- aikuinen käyttää retkeen ja liikkumiseen liittyviä toistuvia sanoja esimerkiksi kävellä, juosta, istua
- aikuinen nimeää asioita esimerkiksi puu, lintu, muurahainen
- lapselle annetaan mahdollisuus osoittaa vähäistäkin osaamista ja ymmärretyksi tulemista
Alkeiskielitaito
- metsäretkellä aikuinen sanoittaa, mitä retkellä tapahtuu. Eleet, ilmeet ja kuvat ovat kielen ja vuorovaikutuksen tukena
- lapsi voi osoittaa ymmärtävänsä vastaamalla näyttäen tai sanallisesti
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit ja verbit
- aikuinen tuo havainnollisesti esiin retkellä ja leikissä tarvittavat sanat ja käsitteet esimerkiksi kiivetä, kerätä, rakentaa, pieni – iso, päällä – alla, hidas – nopea, edessä – takana
- aikuinen käyttää lyhyitä kuvailevia lauseita sekä kysymyssanoja mikä ja mitä. Esimerkiksi ” pieni lintu lentää”, ”mikä eläin tämä on?” tai ”mitä tämä hämähäkki tekee?”. Lasta rohkaistaan vastaamaan lauseella
Peruskielitaito
- aikuinen käyttää monipuolista ja selkeää suomen kieltä esimerkiksi ”märkää lunta sanotaan nuoskalumeksi”
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit, verbit, adjektiivit, matemaattista sanastoa
- kysymyksillä tuetaan lapsen kertovaa puhetta: ”miksi kiipesit kivelle?”, ”mihin olet menossa?”, ”milloin lehdet ovat keltaisia?”, ”millainen puu on kesällä?”, ”mitä eroa on kivellä ja kalliolla”
- lapselle annetaan aikaa muodostaa lauseita ja mahdollisuus pidempään kerrontaan
- aikuinen tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta, esimerkiksi sopii lasten kanssa yhdessä, kuka on kenenkin pari tms.
- metsäretkellä voidaan käyttää moniosaisia ohjeita kuten ”kiipeä kaatuneen puun yli ja laita oma reppusi ison kiven taakse”
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- metsäretki dokumentoidaan ja opeteltuja sanoja voidaan kirjata muistiin lapsen vihkoon tai voidaan antaa retkikuvia kotiin
- lapset ottavat metsäretkellä valokuva toisistaan liikkumassa erilaisissa asennoissa ja tilanteissa. Valokuvat laitetaan seinälle (tai digiväline) huoltajien nähtäville