Lähialueen tutkiminen
Tutustuimme lähialueeseen kartan ja kameran avulla.
Tavoitteet
Tavoitteena oli tutustua lähiympäristöön ja kaupunkisuunnittelun periaatteisiin.
Kaupunkisuunnittelua tehdään yhdessä kaikkien asukkaiden kanssa – pienten ja suurten!
Mitä tehtiin?
Vartiokylänlahden suunnittelija ja Puotilan ala-asteen 2A-luokka tekivät maastokävelyn Puotilassa. Ennen kävelyä luokassa tutustuttiin suunnittelualueen ilmakuviin ja oppilaat saivat merkata karttaan lempipaikkojaan. Futiskenttä, Puotilan uimaranta ja koulun piha olivat kivoja paikkoja. Kävelyn aikana tutustuttiin suunnittelualueen ympäristöön ja otettiin kuvia tableteilla kiinnostavista kohteista. Paperiseen karttaan merkattiin myös epämiellyttäviä/pelottavia paikkoja mm. vilkkaita risteyksiä, ostari ja meri. ”Keskellä merta on varmaan syvää.”
Miten tehtiin?
- Maastokävelyä suunniteltiin yhdessä Helsingin kaupungin ympäristösuunnittelun kanssa.
- Ennen maastokävelyä tutustuimme karttaan ja ilmakuviin ja suunnittelimme kävelyreitin.
- Maastokävelyn jälkeen juttelimme luokassa kävelemästämme reitistä palasimme siihen ilmakuvan ja otettujen kuvien avulla.
- Teimme ilmakuvaan merkintöjä, sekä suunnittelimme alueelle erilaisia aktiviteetteja.
Osallistujat
- Puotilan ala-asteen 2A-luokka (Tiikerit)
- Luokanopettaja
- Laaja-alainen erityisopettaja
- Helsingin kaupungin kaupunkiympäristötoimialan arkkitehti
- Helsingin kaupungin vuorovaikutussuunnitellija
Arviointi
Katsoimme luokassa ottamiamme kuvia sekä arvioimme toistemme kehitysideoita.
Materiaalit
- Ilmakuvat
- Kartat
- Tabletit
Plussat
- Oppilaat innostuivat lähiympäristönsä mahdollisuuksista.
- Oppilaat pääsivät tutustumaan arkkitehdin työhön.
- Yhteistyökokeilu Helsingin kaupungin kaupunkisuunnittelun arkkitehdin ja kaupungin vuorovaikutussuunnittelijan kanssa sujui jouhevasti. Vastaavaa yhteistyötä kannattaa kokeilla jatkossakin.
Kehitettävää
- Maastokävelyllä olisi voinut käyttää enemmän teknologiaa (esim. Seppo.io ja 3Dbear). Tämä vaatisi kuitenkin mukana kulkevan verkkoyhteyden.