Ilmaistaan yhdessä: Nukkekotiaskartelu
Tutustutaan kotiaiheeseen esimerkiksi valokuvien, kuvien, kuvakirjojen tai digivälineen avulla.
Tehdään lasten kanssa oma nukkekoti:
- lapset rakentavat nukkekodin esimerkiksi pahvilaatikosta
- nukkeperheenjäsenet voidaan piirtää tai askarrella itse tai tulostaa valmiit paperinuket
- nukkekodeista muodostuu yhteinen kaupunki, jolla voidaan leikkiä
- myöhemmin valmiin nukkekodin voi viedä kotiin
Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet
- tutustutaan materiaaleihin ja välineisiin toiminnassa tapahtuvan nimeämisen kautta esimerkiksi laatikko, paperi, kynä, liitu, vesiväri, sakset, liima
- tutustutaan kodin sanastoon ja käsitteisiin sekä harjoitellaan kerrontaa
- askartelu mahdollistaa osallistumisen myös vähäisellä suomen kielellä
Keskeistä sanastoa
- paperi, pahvi, kangas, kynä, liitu, vesivärit, sakset, sivellin, liima, talo, huone, seinä, katto, ovi, ikkuna, eri huoneet
- leikata, liimata, maalata, rakentaa, korjata, värit,
- pieni – iso, matala – korkea, ohut – paksu, edessä – takana, alhaalla – ylhäällä, alla – päällä, keskellä, vieressä
- sohva, nojatuoli, hylly, lipasto, naulakko, matto, verhot, jalkalamppu
Aikuisen rooli
- aikuinen osallistuu tekemiseen ja tuo siihen pedagogisen ja kielellisen ulottuvuuden
- leikki voi toteutua siten, että aikuinen valmistelee toiminnon pedagogisen ja kielellisen sisällön: aikuinen miettii leikkiryhmään osallistuvat lapset, jotta vuorovaikutus toteutuu sekä huolehtii leikkiin tarvittavan tilan ja materiaalin virittämään leikkiä
- aikuinen osoittaa kiinnostusta ja arvostusta leikkiä kohtaan, ottaa leikissä roolin, osallistuu, innostuu ja eläytyy
- aikuinen tukee lasten omia askarteluideoita vahvistaen ja rikastaen toiminnan kulkua esimerkiksi tuomalla toimintaan uuden välineen tai askartelumateriaalia
- aikuinen tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta monipuolisesti ja mahdollistaa lapsen osallisuuden, elämyksen ja ilon myös ilman yhteistä kieltä
- aikuinen vastaa siitä, että kukaan lapsi ei tule kiusatuksi tai torjutuksi. Osallisuus on tunnekokemus ja jokaisella lapsella tulee olla ainakin yksi kaveri
Toisten lasten merkitys
- osallisuus ryhmään muodostuu yhteisen toiminnan kautta
- taiteilussa toteutuu yhteisen elämyksen kokeminen ja jakaminen
- toisen kanssa syntyy yhteinen ilo toiminnasta, kielen käyttämisestä ja oppimisesta
- lapset tuovat taiteiluun liittyvää uutta sanastoa ja mallintavat siten puhetta aikuisen lisäksi
Lapsen kielitaito
Ei yhteistä kieltä
- toiminta esitellään lapselle kuvan avulla (valokuva, digiväline, leikkivalintataulu)
- kieltä ja vuorovaikutusta tuetaan eleiden, ilmeiden, toiminnan mallintamisen ja sanoittamisen avulla
- aikuinen reagoi lapsen pieniinkin aloitteisiin
- aikuinen nimeää askartelun aiheen ja välineet esimerkiksi koti, laatikko, paperi, sakset, toistaen niitä usein
- aikuinen käyttää leikkiin liittyviä toistuvia fraasimaisia lauseita esimerkiksi leikkaa paperia, liimaa kiinni, missä on sakset ja käytetään lapsen nimeä
- käytetään askartelumateriaalia ja välineitä esimerkiksi revitään, leikataan, väritetään, maalataan, kun lapsi lähtee tuottamaan samaa toimintaa, toteutuu vuorovaikutus
- lapselle annetaan mahdollisuus osoittaa vähäistäkin osaamista ja ymmärretyksi tulemista
Alkeiskielitaito
- aikuinen kannattelee toimintaa sanoittaen askartelun etenemistä, mitä tapahtuu, eleet, ilmeet kuvat tukena
- aikuinen antaa lapselle aikaa ja mahdollisuuden keskustelun aloitteille
- lapsi voi osoittaa ymmärtävänsä vastaamalla näyttäen, tunnistaen tai sanallisesti
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit ja verbit
- aikuinen tuo havainnollisesti esiin taiteilussa tarvittavat sanat ja käsitteet esimerkiksi pieni – iso, alla – päällä, takana – edessä, värit
- aikuinen käyttää lyhyitä kuvailevia lauseita sekä kysymyssanoja mikä ja mitä. Esimerkiksi ”talo maalataan punaiseksi”, ”mikä tämä on?” tai ”mitä sinä teet?”. Lasta rohkaistaan vastaamaan lauseella
Peruskielitaito
- aikuinen käyttää monipuolista ja selkeää suomen kieltä
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit, verbit, adjektiivit, matemaattista sanastoa
- kysymyksillä tuetaan lapsen kertovaa puhetta esimerkiksi ”millä värillä haluat maalata oven?”, ”miksi valitsit kukkapaperin seinään?”, ”mihin laitat liimaa?”, ”milloin leikkaat kankaan?”, ”millainen paperi on?”
- lapselle annetaan aikaa muodostaa lauseita ja mahdollisuus pidempään kerrontaan
- aikuinen tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta esimerkiksi sopimalla lasten kanssa yhdessä, kuka asuu punaisessa talossa tms.
- askartelussa voidaan jo käyttää moniosaisia ohjeita kuten ”hae kaapista, ylälaatikosta pienet sakset”
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- huoltajille kerrotaan ja näytetään kuvina (kuvat seinällä, digiväline) valmistettu nukkekoti
- keskeisestä sanastosta annetaan kotiin kuvalista, jolloin nukkekodista voidaan keskustella kotona äidinkielellä
- pidetään nukkekotinäyttely, johon kutsutaan huoltajat. Huoltajat ja lapsi voivat keskustella äidinkielellään nukkekodeista, jolloin lapsi kuulee samaa sanastoa sekä äidinkielellä että suomen kielellä