Ilmaistaan yhdessä: Kolme pukkia -satu
Toiminnan lähtökohtana on sadut tai tarinat, jotka ovat myös useissa maissa tunnettuja. Lapsiryhmässä satu Kolme pukkia kerrotaan kuvien avulla, luetaan kuvakirjasta, ja muokataan draamaksi.
- luodaan kyseisen sadun maailma: paikka, välineistö jne.
- esitetään satu lapsille pöytäteatterina tai nukketeatterina
- lapset esittävät tarinaa toisilleen
- mahdollisuus on myös näytellä tai improvisoida satu
- lapset esittävät sadun toisille lapsiryhmille
Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet
Satujen, tarinoiden ja kuvakirjojen kielellinen maailma ja mielikuvituksellisuus tulee tutuksi. Lisäksi voidaan käsitellä abstrakteja käsitteitä esimerkiksi tunteita.
Keskeistä sanastoa
- pukki, peikko, vesi, joki, ruoka, ruoho, niitty, silta, sarvet
- kävellä, uhata, auttaa, työntää, syödä
- pieni – keskikokoinen – iso, kiltti – ilkeä, iloinen – surullinen, rohkea, pelätä, laiha – tukeva, värit
- päällä – alla, seuraava
Aikuisen rooli
- aikuinen osallistuu lasten käynnistämään satuun ja draamaan ja tuo siihen pedagogisen ja kielellisen ulottuvuuden, tai
- draama voi toteutua siten, että aikuinen valmistelee toiminnon pedagogisen ja kielellisen sisällön: miettii draamaryhmään osallistuvat lapset, jotta vuorovaikutus ja toteutuu, huolehtii draamaan tarvittavan tilan ja materiaalin virittämään leikkiä
- aikuinen osoittaa kiinnostusta ja arvostusta leikkiä kohtaan, ottaa draamassa roolin, osallistuu, innostuu ja eläytyy
- aikuinen tukee lasten omia leikki-ideoita vahvistaen ja rikastaen tarinan kulkua esimerkiksi tuomalla leikkiin uuden hahmon tai esineen
- aikuinen tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta monipuolisesti ja mahdollistaa lapsen osallisuuden, elämyksen ja ilon myös ilman yhteistä kieltä
- aikuinen vastaa siitä, että kukaan lapsi ei tule kiusatuksi tai torjutuksi. Osallisuus on tunnekokemus ja jokaisella lapsella tulee olla ainakin yksi kaveri
Toisten lasten merkitys
- osallisuus ryhmään muodostuu yhteisen toiminnan kautta
- draamassa toteutuu yhteisen elämyksen kokeminen ja jakaminen
- toisen kanssa syntyy yhteinen ilo draaman kautta, kielen käyttämisestä ja oppimisesta
- lapset tuovat draamaan uutta sanastoa ja mallintavat siten puhetta aikuisen lisäksi
Lapsen kielitaito
Ei yhteistä kieltä
- toiminta esitellään lapselle kuvan avulla (valokuva, digiväline)
- kieltä ja vuorovaikutusta tuetaan eleiden, ilmeiden, toiminnan mallintamisen ja sanoittamisen avulla
- aikuinen reagoi lapsen pieniinkin aloitteisiin
- aikuinen nimeää draaman välineet esimerkiksi pukki, peikko, silta, joki, ruoho toistaen niitä usein
- aikuinen käyttää draamaan liittyviä toistuvia fraasimaisia lauseita esimerkiksi ”pukki kävelee”, ”peikko kiipeää”, ”pukki työntää”, ”tämä on pukki”
- aikuinen käyttää toistuvasti lapsen nimeä
- käytetään ääntelyä jäljitellen esimerkiksi pukin liikkeen ääntä. Kun lapsi lähtee tuottamaan samaa äännettä, toteutuu vuorovaikutus
- lapselle annetaan mahdollisuus osoittaa vähäistäkin osaamista ja ymmärretyksi tulemista
Alkeiskielitaito
- aikuinen osallistuu leikkiin sanoittaen mitä leikissä tapahtuu. Eleet, ilmeet ja kuvat ovat kielen ja vuorovaikutuksen tukena
- aikuinen antaa lapselle aikaa ja mahdollisuuden keskustelunaloitteille
- lapsi voi osoittaa ymmärtävänsä vastaamalla näyttäen, tunnistaen tai sanallisesti
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit ja verbit
- aikuinen tuo havainnollisesti esiin draamassa tarvittavat sanat ja käsitteet esimerkiksi pieni -keskikokoinen – iso, alla – päällä, takana – edessä, värit
- aikuinen käyttää lyhyitä kuvailevia lauseita sekä kysymyssanoja mikä ja mitä. Esimerkiksi ”pieni pukki syö”, ”mikä tämä on?” tai ”mitä peikko tekee?”
- lasta rohkaistaan vastaamaan lauseella
Peruskielitaito
- aikuinen käyttää monipuolista ja selkeää suomen kieltä
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit, verbit, adjektiivit, matemaattista sanastoa
- kysymyksillä tuetaan lapsen kertovaa puhetta: ”millä pukilla sinä haluat leikkiä?”, ”miksi pukit menevät sillalle?”, ”mihin pukki kiipeää?”, ”milloin pikkupukki saa mennä sillan yli?”, ”millainen silta on?”
- lapselle annetaan aikaa muodostaa lauseita ja mahdollisuus pidempään kerrontaan
- aikuinen tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta esimerkiksi sopii lasten kanssa yhdessä, kuka on peikko tms.
- leikissä voidaan jo käyttää moniosaisia ohjeita kuten ”hae laatikosta, laatikon pohjalta iso pukki”
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- draama dokumentoidaan ja huoltajille kerrotaan ja näytetään kuvina (kuvat seinällä, digiväline) toteutettu satuprojekti
- huoltaja voi tulla kertomaan tai lukemaan sadun äidinkielellään lapsiryhmälle
- järjestetään esitys Kolme pukkia, jota huoltajat ja sisarukset voivat tulla katsomaan
- opeteltuja sanoja voidaan kirjata lapsen vihkoon tai kuvapohjalle, jonka lapsi voi viedä kotiin