Avaruuteen tutustumista
Tutustuimme avaruuteen avaruusjakson aikana, joka oli jaettu viiteen yhden viikon mittaiseen osioon: maapallo, aurinkokunta, tähdet, avaruuden tutkimus ja extra-aihe oman kiinnostuksen mukaan.
Tavoitteet
- Tutustua avaruuteen ilmiöoppimisen menetelmillä
- Hyödyntää erilaisia digitaalisia ympäristöjä (Teams, Wikikirjastot, Powerpoint, Tabletkoulu, Word) osana opiskelua
Mitä tehtiin?
Avaruuteen tutustumisjakso käsitti viisi pienempää viikon mittaista osiota: Maapallo, Aurinkokunta, tähdet, avaruuden tutkimus ja extra-aihe oman kiinnostuksen mukaan. Jokaisesta osiosta tehtiin oma tietotekstinsä kuvineen yms. Jokaiseen näistä opiskeltavista osioista liittyi myös verkkotehtäviä (Tabletkoulu + muita), tiedonhakua, katselutehtäviä ja keskeisten käsitteiden selvittämistä ja määrittelyä.
Miten tehtiin?
Jokaisen viikon alussa käytiin viikko-ohjelma läpi (aihe, keskeiset käsitteet, verkkomaterialit, verkkoharjoitukset, lähteet). Viikko-osion ensimmäisellä tunnilla käytiin läpi asioita yhdessä keskustellen ja ihmetellen ja 2. ja 3. tunti tehtiin itsenäisempää työskentelyä oman kiinnostuksen suuntautumisen mukaan.
Osallistujat
Pakilan ala-asteen 5.luokkalaiset.
Arviointi
- Kirjallinen työskentely
- Itsearviointi
- Vertaisarviointi
- Tuntityöskentely
- Itse valitseman extraosuuden toteutuksen pohjalta
Materiaalit
- Oppikirjat
- Tabletkoulu
- Wikikirjasto (Vapaita oppikirjoja)
- Yle Areena (Avaruuskansiot)
- Muut kirjalliset ja internet-lähteet
Plussat
- Puhtaaseen ilmiöjaksoon verrattuna aikataulussa pysyminen mielestäni helpompaa.
- Oppijat oppivat perustietoja viikon avaustunnilla ja voivat kahdella muulla tunnilla laajentaa osaamistaan oman kiinnostuksensa suuntaan.
- Viiteen osaan jaettu jakso hahmottuu oppijoille hyvin ja joka viikon alussa jaettu viikko-ohjelma auttaa hahmottamisessa.
- Sopiva sekoitus yhdessä oppimista ja yksilöllistä tutkiskelua.
Kehitettävää
- Itse- ja vertaisarviointia täytyy taitona harjoitella lisää.