STEAM käytännössä: AR-teknologiaa hyödyntävä koulun virtuaaliopas

Mitä? 

  • AR-teknologiaa hyödyntävä virtuaaliopas, jolla kuka tahansa koulussa vieraileva voi saada lisätietoa koulusta omatoimisesti käyttämällä AR-sovellusta.

Miten tukee OPS:in tavoitteita ja sisältöjä?

  • käsityö, kuvataide ja tietotekniikka
  • L1, L2 ja L5 erityisesti: ajattelu ja oppimaan oppiminen, vuorovaikutus, ilmaisu ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
  • kuvataide: T1-5, S2 (ympäristön kuvakulttuurit)

Kenelle? 

  • 7. vuosiluokan teknologia-painotusluokalla 3-4 oppilaan ryhmissä toteutettu projekti

Miten?

  • koulun läppärit ja iPadit Arilyn-sovelluksen käyttöön
  • vapaavalintaiset digitaaliset välineet AR-sisällön tuottamiseen; vaihtoehtoina digitaalinen piirtäminen, gif-animaatio, valokuvaus, video, ääni ja/tai 3D-suunnittelu
  • trigger-kuvat toteutetaan kankaanpaino- ja (laser-)kaiverrustekniikoilla

Milloin?

  • toteutettu kevätlukukaudella
  • aikaa kolmen oppiaineen tunneilla n. 4 viikon ajan (yhteensä n. 24 tuntia)

Onnistumiset?

  • oppilaissa on herännyt kiinnostus koulun tilasuunnitteluun ja arkkitehtuuriin
  • ryhmätyö on ollut onnistunutta, ja oppilaat ovat olleet oma-aloitteisia ja innostuneita, koska projektissa on paljon vapauksia
  • uudet digitaidot kiehtovat oppilaita, ja digitaalinen osaaminen ja itsetunto kasvavat
  • oppilaat ovat päässet vierailemaan koulun erikoisemmissakin tiloissa ja näkemään suunnittelun taakse ja arvostamaan kouluympäristöään

Kehittämistarpeet?

  • yhteinen aika ja samanaikaisopettajuus tukisi tämäntyyppistä tekemistä
  • jatkossa aloitus ehkä jo syyskaudella
  • digitutoroppilaat (“oppilasagentit”) mukaan, ja yhteinen aloitus projektille
  • kenties pientä rajausta tekniikoiden suhteen

Toteuttajayksikkö

Aurinkolahden peruskoulu