Etusivu » STEAM käytännössä: AR-teknologiaa hyödyntävä koulun virtuaaliopas
Mitä?
- AR-teknologiaa hyödyntävä virtuaaliopas, jolla kuka tahansa koulussa vieraileva voi saada lisätietoa koulusta omatoimisesti käyttämällä AR-sovellusta.
Miten tukee OPS:in tavoitteita ja sisältöjä?
- käsityö, kuvataide ja tietotekniikka
- L1, L2 ja L5 erityisesti: ajattelu ja oppimaan oppiminen, vuorovaikutus, ilmaisu ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
- kuvataide: T1-5, S2 (ympäristön kuvakulttuurit)
Kenelle?
- 7. vuosiluokan teknologia-painotusluokalla 3-4 oppilaan ryhmissä toteutettu projekti
Miten?
- koulun läppärit ja iPadit Arilyn-sovelluksen käyttöön
- vapaavalintaiset digitaaliset välineet AR-sisällön tuottamiseen; vaihtoehtoina digitaalinen piirtäminen, gif-animaatio, valokuvaus, video, ääni ja/tai 3D-suunnittelu
- trigger-kuvat toteutetaan kankaanpaino- ja (laser-)kaiverrustekniikoilla
Milloin?
- toteutettu kevätlukukaudella
- aikaa kolmen oppiaineen tunneilla n. 4 viikon ajan (yhteensä n. 24 tuntia)
Onnistumiset?
- oppilaissa on herännyt kiinnostus koulun tilasuunnitteluun ja arkkitehtuuriin
- ryhmätyö on ollut onnistunutta, ja oppilaat ovat olleet oma-aloitteisia ja innostuneita, koska projektissa on paljon vapauksia
- uudet digitaidot kiehtovat oppilaita, ja digitaalinen osaaminen ja itsetunto kasvavat
- oppilaat ovat päässet vierailemaan koulun erikoisemmissakin tiloissa ja näkemään suunnittelun taakse ja arvostamaan kouluympäristöään
Kehittämistarpeet?
- yhteinen aika ja samanaikaisopettajuus tukisi tämäntyyppistä tekemistä
- jatkossa aloitus ehkä jo syyskaudella
- digitutoroppilaat (“oppilasagentit”) mukaan, ja yhteinen aloitus projektille
- kenties pientä rajausta tekniikoiden suhteen
Toteuttajayksikkö
Aurinkolahden peruskoulu
Jaa: