Leikitään yhdessä: Ravintolaleikki
Tehdään yhdessä ravintolaleikki. Käytetään olemassa olevia tavaroita esimerkiksi kotileikin astioita ja ruokia. Valmistetaan ravintolaan kuvitetut ruokalistat, joista asiakkaat voivat tilata ruoka-annoksia. Aluksi aikuinen toimii leikissä tarjoilijana nimeten tilattavat ruuat ja juomat mahdollisimman usein. Jatkossa lapsi toimii tarjoilijana.
Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet
- opetellaan yhdessä ravintolassa asioimiseen liittyvää sanastoa ja fraaseja sekä harjoitellaan kysymyslauseiden tuottamista
- vahvistetaan keskustelutaitoja lasten välillä sekä lapsen ja aikuisen välillä
- neuvottelu- ja vuorottelutaitojen sekä siinä tarvittavan sanaston harjoittelu
- leikissä voi olla mukana eri kielitaidon tasoilla olevia lapsia
Keskeistä sanastoa
- tarjoilija, asiakas, ravintola, juomat, ruuat, astiat, aterimet, raha, pankkikortti, kolikko, seteli, lompakko, kassakone, lompakko
- tilata, maksaa, odottaa, valita, hakea, tuoda, syödä, juoda, maistaa
- pieni, suuri, vieressä, edessä, takana, enemmän, vähemmän, lisää, liikaa, vähän, paljon, puolikas, kokonainen
- lukumäärät
- hyvää, pahaa, suolaista, mausteista, kylmää kuumaa, herkullista
- ”kiitos”, ”tervetuloa uudelleen”, ”huomenta”, ”paljonko tämä maksaa?”, ”mitä teille saisi olla?”, ” saisiko olla jotain muuta?”
Jatkotyöskentely
- leikki on aina tarjolla, jolloin lapset voivat vapaasti palata leikkiin usein
- leikataan lehdistä erilaisten ruoka-annosten kuvia, jolloin saadaan uutta sanastoa leikkiin
- lapset voivat tehdä itse ruokalistoja esimerkiksi piirtämällä tai leikkaamalla lehdistä kuvia
- muutetaan ravintola kahvilaksi, johon tehdään lasten kanssa muovailuvahasta kakkuja, pullia ja keksejä
Aikuisen rooli
- aikuinen osallistuu leikkiin lasten kanssa tuoden siihen pedagogisen ja kielellisen ulottuvuuden
- aikuinen osoittaa kiinnostusta ja arvostusta leikkiä kohtaan, ottaa leikissä roolin, osallistuu, innostuu ja eläytyy
- tukee lasten omia leikki-ideoita vahvistaen ja rikastaen leikin kulkua esimerkiksi tuomalla leikkiin uusia ruokia ja juomia
- tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta monipuolisesti ja mahdollistaa lapsen osallisuuden, elämyksen ja ilon myös ilman yhteistä kieltä
- aikuinen vastaa siitä, että kukaan lapsi ei tule kiusatuksi tai torjutuksi. Osallisuus on tunnekokemus, jokaisella lapsella tulee olla ainakin yksi kaveri
Toisten lasten merkitys
- osallisuus ryhmään muodostuu yhteisen toiminnan kautta
- leikissä toteutuu yhteisen elämyksen kokeminen ja jakaminen, mikä tukee lasten ystävyyssuhteita
- toisen kanssa syntyy yhteinen ilo leikistä, kielen käyttämisestä ja oppimisesta
- lapset tuovat leikkiin uutta sanastoa ja mallintavat siten puhetta aikuisen lisäksi
Lapsen kielitaito
Ei yhteistä kieltä
- toiminta esitellään lapselle kuvan avulla (leikkivalintataulu)
- kieltä ja vuorovaikutusta tuetaan eleiden, ilmeiden, toiminnan mallintamisen ja sanoittamisen avulla
- aikuinen reagoi lapsen pieniinkin aloitteisiin
- aikuinen nimeää leikin sanastona esimerkiksi maito, peruna, tilata toistaen niitä usein
- käyttää leikkiin liittyviä toistuvia fraasimaisia lauseita esimerkiksi ”istutaan tuolille”, ”tässä on mehua”, ”odotetaan ruokaa”
- vuorovaikutus toteutuu, kun leikitään yhdessä, esimerkiksi istutaan samaan pöytään, katsotaan yhdessä ruokalistaa
- lapselle annetaan mahdollisuus osoittaa vähäistäkin osaamista ja ymmärretyksi tulemista esimerkiksi lapsi voi näyttämällä ilmaista, mitä haluaa kaupasta ostaa
Alkeiskielitaito
- aikuinen kannattelee leikkiä sanoittaen mitä leikissä tapahtuu ja käyttää kuvia
- rohkaisee lasta toistamaan ja käyttämään kuulemiansa sanoja
- lapsi voi osoittaa ymmärtämisensä joko vastaamalla sanallisesti tai eleellä esimerkiksi näyttäen sormella
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston leikkiin havainnollisesti: substantiivit ja verbit
- aikuinen käyttää lyhyitä kuvailevia lauseita sekä kysymyssanoja mikä ja mitä. Esimerkiksi ”minä haluan pastaa”, ”onko sinulla lompakko?”, ”kenen vieressä istut?” mitä haluat tilata?
- antaa lapselle aikaa vastata kannustaen vastaamaan lauseella ja mahdollistaen keskustelunaloitteet
Peruskielitaito
- aikuinen käyttää monipuolista ja rikasta suomen kieltä, verbit, substantiivit, adjektiivit, paikanmääreet, vastakohdat
- lapselle annetaan aikaa ja mahdollisuuksia pidempään kerrontaan
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit, verbit, adjektiivit, matemaattista sanastoa
- kysymyksillä tuetaan lapsen kertovaa puhetta: ”millä kulkuvälineellä tulit?”, ”miksi tilasit noin paljon?”, ”mitä syöt lusikalla?”, ”onko kaakao kuumaa?”, ”milloin ravintola menee kiinni?”, ”millaisista kekseistä sinä pidät?”, ” montako lasia tarvitaan tähän pöytään?”, ”tilaatko kokonaisen vai puolikkaan pitsan?”
- aikuinen voi antaa leikissä pidempiä toimintaohjeita esimerkiksi ” käy hakemassa laatikosta kaksi ruokalistaa lisää”
- tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta sopimalla lasten kanssa yhdessä, esimerkiksi kuka saa tilata ensimmäisenä ja milloin rooleja vaihdetaan
Huoltajien kanssa tehtävä yhteystyö
- leikki kuvataan ja näytetään huoltajille. Lapsi voi näin kertoa huoltajalle leikin kulusta äidinkielellään
- lapset voivat tuoda kotoa kuvia omista lempiruuistaan ravintolaleikkiin
- huoltajilta pyydetään lempiruokien reseptejä, joista kootaan lasten kanssa yhteinen keittokirja