Påverkande i näromgivningen
Mål
Syftet med avsnittet är att ge gymnasieeleverna olika verktyg med vilka de kan påverka en hållbar framtid i sin vardag, sin gymnasieskola och sin närmiljö.
Läroämnen som ingår i avsnittet
- ÄI1
- ÄI5
- SL1
Beskrivning
Ungdomar har i alla tider velat påverka framtiden och därför har vi i detta avsnitt samlat olika sätt med vilka ungdomarna kan påverka i sin närmiljö. Till närmiljön räknas den egna gymnasieskolan och området där man bor. Vårt mål med materialet är att uppmuntra de unga att utöva mer påverkan i sin närmiljö och att ge dem konkreta verktyg för påverkan.
Thinglink: Påverkan i den egna vardagen
Uppgifter
Du hittar uppgifterna för detta avsnitt i denna PDF-fil. Läraren kan modifiera uppgifterna för de egna behoven. Läraren kan också välja vilka uppgifter hen vill använda i avsnittet.
Wordwall-uppgifter
Som en del av materialet finns interaktiva uppgifter för eleverna som skapats med verktyget Wordwall. En del av uppgifterna finns inbäddade på ThingLink.
Om du vill kan du använda Wordwall-uppgifterna som stöd i undervisningen. Eleverna kan göra uppgifterna individuellt eller så kan de projiceras på skärmen och göras tillsammans i gruppen.
- Gissa ordet: https://wordwall.net/fi/resource/33921472
- Studerandekåren 1: https://wordwall.net/fi/resource/33921508
- Studerandekåren 2: https://wordwall.net/fi/resource/33921606
- Gymnasielagen och påverkan i representantkåren: https://wordwall.net/fi/resource/33921800
Källor
Barns och ungas deltagande och påverkan: https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/kehittyvat-kaytannot/lapsen-oikeudet-lahtokohtana/lasten-ja-nuorten-osallistuminen-ja-vaikuttaminen
5+1 vinkkiä aikuiselle: Nuoret vaikuttavat, kun osallisuus on oikeaa: https://www.sitra.fi/blogit/5-1-vinkkia-aikuiselle-nuoret-vaikuttavat-kun-osallisuus-on-oikeaa/
Delaktighet i skolor: https://kehitys.nuoretjaosallisuus.fi/osallisuus-kouluissa/
Utveckla skolmåltiderna: https://toivoajatoimintaa.fi/kouluruokailua-kehittamaan/#Kouluruokailu_osana_vastuullista_syomista
Barns rättigheter: https://www.lapsenoikeudet.fi/lapsen-oikeuksien-sopimus-turvaa-lasten-ihmisoikeudet/sopimus-kokonaisuudessaan/#12-artikla
Gymnasielag: https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2018/20180714
Påverkan för gymnasieelever: https://lukio.fi/piiritoiminnan-opas/lukiolaisvaikuttaminen/
Påverkan: https://lukio.fi/meista/vaikuttaminen/
Om ungdomsrådet: http://www.nuva.fi/mika-nuorisovaltuusto
Delaktighet i skolor: https://kehitys.nuoretjaosallisuus.fi/osallisuus-kouluissa/
Elevkårens verksamhet: https://omaoppilaskunta.fi/oppilaskunta-toimii/
Får ordning på den grundläggande verksamheten: https://lukio.fi/lukioille/opiskelijakunnille/perustoiminta-kuntoon/
Påverkan för gymnasieelever: https://lukio.fi/piiritoiminnan-opas/lukiolaisvaikuttaminen/
Stävjande av klimatförändringen på gymnasieskolor: https://improbatur.fi/kylla-lukioissa-voidaan-hillita-ilmastonmuutosta/
Fem enkla idéer, jreativt uttryck: https://www.ilmastotoiminta.fi/tyokalut/5-helppoa-ideaa-luovaan-ilmaisuun/
Anvisningar och information om att ge feedback:
https://www.hel.fi/helsinki/sv/stad-och-forvaltning/delta/feedback
Oma Stadi: https://omastadi.hel.fi/?locale=sv
Ledamöter och sammanträdestider, stadsfullmäktige i Helsingfors: https://www.hel.fi/helsinki/sv/stad-och-forvaltning/beslutsfattande/stadsfullmaktige/ledamoter
Nämnder och direktioner: https://www.hel.fi/helsinki/sv/stad-och-forvaltning/beslutsfattande/namnder
De mänskliga rättigheternas Helsingfors: https://ihmisoikeudet.hel.fi/?lang=sv
Sätt att delta och påverka: https://osallistu.helsinki/sv/for/satt-att-delta/
Klimatförändring: https://peda.net/yhdistykset/bmol-ry/oppimateriaalit/eyy/yhteinen_ymparisto/ilmastonmuutos
Klimatsmart: https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/lantinen-bulevardikaupunki/ilmastoviisaus
Klimatsmarta Helsingfors: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/sv/organisation/Besok/llimatsmarta-helsingfors/
Kolneutrala Helsingfors: https://www.myhelsinki.fi/fi/valitse-vastuullisemmin/helsinki-hiilineutraaliksi
Tillsyn över och uppföljning av Helsingfors klimatmål: https://helsinginilmastoteot.fi/sv/city-act/klimatmalen-och-uppfoljningen/
En hållbar livsstil: https://www.hel.fi/static/ymk/esitteet/keke-fi.pdf
Helsingfors klimatvakt: https://ilmastovahti.hel.fi/
Aaltonen, A., Kujansuu, E., Merilä, J., Seppälä, J., Suontausta, T. och Tuominen, P. 2021. Biomi: Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin. Helsingfors: Otava.