STEAM-utmaningar 2020-2021
Dessa utmaningar är från Helsingfors STEAM-utmaningstävlingen hösten 2020 / våren 2021.
3D-modell
Gör en 3D-modell. Dessa modeller kan man göra med valfritt planeringsprogram. Kom ihåg att ta bilder på modellen i olika skeden. Man måste inte printa 3D-modellen, utan det går också att filma med sin telefon då man presenterar modellen i planeringsprogrammet. Projekten kan vara bruksföremål, fordon, nöjesparker, spelfigurer, byggnader eller annat som du kommer på
Byggande
Skapa något av valfritt material, exempelvis paff, plast, naturmaterial eller trä. Konstruktionerna kan vara stora eller små, runda eller kantiga. De kan föreställa ett djur, ett svärd, ett hus eller fast en bil.
Ditt eget instrument
I den här utmaningen hoppas vi få se projekt som antingen spelar eller för ljud. Projekten kan vara små eller stora, kantiga eller runda, smällande, surrande och/eller morrande. Huvudsaken är att du har byggt instrumentet själv och att det kommer ett eller flera ljud ur det. Instrumentet kan byggas av exempelvis papper, plast, trä eller annat naturmaterial.
Kikare åt Räven
Tillsammans med Räven spanar vi mot en hållbar framtid. Men Räven behöver en kikare för att se bättre in i framtiden. Planera en kikare åt Räven. I den här utmaningen behöver du inte bygga en kikare, utan istället planera ett hjälpmedel som hjälper Räven att se möjligast långt.
Ljus i mörkret
I den här utmaningen söker vi projekt för de mörknande höstkvällarna. Projekten får lysa och reflektera. Projekten kan också blinka och vara färggranna. Ljus i mörkret-utmaningens projekt får vara så små att de ryms i en ficka eller lika stora som en husvägg. I utmaningen är det fritt fram att använda olika ljuskällor såsom lampor och reflexer etc.
Logo
I den här utmaningen söker vi efter en ny logo för att använda vid marknadsföringen. I utmaningen planers och ritas en ny logo. Logon ritas för hand eller elektroniskt. Det är en fördel om namnet finns med i logon men inget måste. Logon skall också fungera inom en kvadrat.
Nytt liv åt en gammal sak
Förbättra eller skapa nytt liv av något söndrigt eller gammalt. I den här utmaningen hoppas vi få se produkter som får ett nytt liv! Vad kunde du bygga av en söndrig spelkonsol? Kan man göra något av en punkterad boll? Lampor eller annan elektronik i en leksak som inte har det? Kunde du exempelvis tillverka en väska av söndriga jeans eller reparera någon sak som är viktig för dig? Byggmaterialen till projekten i denna återvinningsutmaning måste tidigare ha använts till andra saker, exempelvis plast, paff, papper, flaskor, etc. Du kan också lägga till nytt material till något gammalt.
Tips: På internet finns många foton av olika återvinningsprojekt och ready-made konst.
Programmering
Skriv ett program eller programmera exempelvis en robot. I den här utmaningen kodas det! Du kan programmera i vilket programmeringsspråk du vill. Inte heller innehållet för programmet begränsas. Du kan alltså programmera exempelvis ett spel eller skapa ett robotstyrningsprogram, skriva någon analyskod eller skapa en animation.
Tips: Du kan använda internet som inspirationskälla till ditt projekt, men programmera själv.