STEAM-aktiviteter, den grundläggande utbildningen
Dessa är rekommenderade STEAM-aktiviteter utvecklade av utvecklarlärare som bidrar till att uppnå målen för matematiken och andra ämnen i läroplanen samt de breda kompetenserna.
Detta material publiceras under licens Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 4.0 Internationell (CC BY-NC-SA 4.0).
Åk 1‒2
Skapa egen enhet
En uppgift där eleverna får skapa en egen enhet och jämföra med enkuber och tiostavar.
Plangeometriska figurer
I denna uppgift repeterar eleverna de plangeometriska figurerna och bygger en staty av olika figurer av paff.
Åk 3‒4
Programmera med Micro:bit
Eleverna får bekanta sig med mikrokontrollerna Micro:bit med enkla övningar som lämpar sig för allt från språkundervisning till matematiken.
Animera med ScatchJr
Här får eleverna animera en egen berättelse med hjälp av ScratchJr.
Lego Mindstorms EV3
Eleverna får lära sig grunderna i robotik med uppgiftskort de kan lösa på egen hand.
Åk 5‒6
Matematik i Minecraft-världen
Eleverna får befästa begrepp som area, volym och längd i Minecraft-världen.
Kulbana
Planera och bygg en kulbana i klassrummet och tävla sinsemellan!
Åk 7‒9
Berättelse med Scratch
Programmera och animera en interaktiv berättelse i Scratch. Som alternativ kan man också inkludera Makey Makey-kontrollern.
- Lärarinstruktioner: Beskrivning av projektet.
- Elevdagbok: Denna dagbok kan eleverna fylla i och lämna in.
Gör statistikundersökningar med Micro:bit
Använd mikrokontrollern Micro:bit för att göra en statistikundersökning. Excel används för tolkning och framställning av data.
- Instruktioner åt lärarna: Denna inkluderar en bedömningsmatris och modellösningar.
- Instruktioner åt eleverna: Dessa instruktioner delas ut åt eleverna beroende på vilket projekt gruppen väljer.
- Forskningsdagbok: Denna dagbok kan eleverna fylla i och lämna in elektroniskt.
- Micro:bit-extraövningar och modellsvar
- Exempel (PDF): Här är några grafer som elever gjort för att illustrera sina undersökningar.
Programmera med Python
Foto: Henri Juvonen