Konkretisera hållbar utveckling

Under vår fenomenvecka “Hållbar utveckling” fick eleverna tillverka sitt eget mjukisdjur av en udda vante.

Målsättningar

  • konkretisera hållbar utveckling
  • finmotoriska färdigheter
  • kunna arbeta i blandade grupper med elever från smågrupper, allmänundervisning och förskolan

Vad gjorde ni?

Vi blandade eleverna från förskolan, åk 1 och 2 samt två av våra nybörjar-smågrupper. Vi tillverkade mjukisdjur av fingervantar. Fyllde dem med majskorn/bommul. Limmade på ögon av knappar och munnar av tyg.

Hur gjorde ni?

Eleverna träffades i de klasser där det skulle utföra uppgiften. En lärare per grupp visade hur mjukisdjuret kunde se ut på olika modeller som fanns digitalt på “fingermittens”.

Deltagare

  • två förskolegrupper
  • åk 1
  • åk 2
  • A-nybörjarklassen
  • nybörjarklassen

Utvärdering

  • alla hade en egen fingervante
  • det fungerade att blanda grupperna då allt var väl förberett
  • övningen var tillräckligt enkel så att eleverna klarade av att göra det självständigt då de hade en modell

Material

  • en fingervante
  • fyllning
  • knappar
  • tyg
  • lim
  • tråd

Fördelar

  • återanvändbart material
  • blandade grupper

Att utveckla

  • gör gärna motsvarande gruppindelning på nytt med nytt tema

Teamet

Zacharias Topeliusskolan