Konkretisera hållbar utveckling
Under vår fenomenvecka “Hållbar utveckling” fick eleverna tillverka sitt eget mjukisdjur av en udda vante.
Målsättningar
- konkretisera hållbar utveckling
- finmotoriska färdigheter
- kunna arbeta i blandade grupper med elever från smågrupper, allmänundervisning och förskolan
Vad gjorde ni?
Vi blandade eleverna från förskolan, åk 1 och 2 samt två av våra nybörjar-smågrupper. Vi tillverkade mjukisdjur av fingervantar. Fyllde dem med majskorn/bommul. Limmade på ögon av knappar och munnar av tyg.
Hur gjorde ni?
Eleverna träffades i de klasser där det skulle utföra uppgiften. En lärare per grupp visade hur mjukisdjuret kunde se ut på olika modeller som fanns digitalt på “fingermittens”.
Deltagare
- två förskolegrupper
- åk 1
- åk 2
- A-nybörjarklassen
- nybörjarklassen
Utvärdering
- alla hade en egen fingervante
- det fungerade att blanda grupperna då allt var väl förberett
- övningen var tillräckligt enkel så att eleverna klarade av att göra det självständigt då de hade en modell
Material
- en fingervante
- fyllning
- knappar
- tyg
- lim
- tråd
Fördelar
- återanvändbart material
- blandade grupper
Att utveckla
- gör gärna motsvarande gruppindelning på nytt med nytt tema