Jingle Bells med iPad, Scratch och Makey Makey
Eleverna har lärt sig programmering på ett roligt sätt. Det har givit eleverna mersmak för programmering. Genom försök och misstag upptäckte både elever och lärare hur snabba de var på att lösa problemen. Eleverna spelar Jingle Bells på mandariner och det tänds ljus i julgranen på julfesten.
Målsättningar
Att eleverna lär sig programmering.
Att arbeta helhetsskapande med ett för eleverna intressant projekt.
Att lära sig lösa olika problem på vägen och att lära sig teknologifostran.
Vad gjorde ni?
Lärarna satte sig först ner och planerade projektet. De provade själva och lärde sig via försök och misstag. Därefter fick eleverna börja arbeta både på dator och på iPad.
Hur gjorde ni?
Eleverna har använt både iPad och datorer under projektets gång. De har arbetat med det här under lektionerna i bildkonst, musik och matematik.
Deltagare
Eleverna i åk 7
Utvärdering
Projektet utvärderas av både elever och lärare efter julfesten då det är Grande Finale.
Material
MakeyMakey, datorer, iPads, Appar: Garage band, Scratch, julgran, mandariner, ljus
Fördelar
Eleverna och lärarna var ivriga och arbetade flitigt. Eleverna lärde sig snabbt mycket inom olika ämnen. Alla har lärt sig att lösa många problem.
Att utveckla
Att eleverna själva planerar något dylikt projekt från början till slut.
Teamet
Lärarna Richard Fogde, Fanny Hyrske och Johanna Perret, Åshöjdens grundskola