Helhetsskapande tema: Djur
Våren 2018 genomförde Staffansby lågstadieskola ett helhetsskapande projekt med temat: Djur.
Målsättningar
- Utflykter och undervisning i vår närmiljö
- Eleverna deltar i planeringen av projektet
- Expertgrupperna (eleverna) delar med sig av kunskap om olika djur och skapar presentationsmaterial, t.ex. en video
- Förmåga att samarbeta i åldersblandade grupper
- Förmåga att presentera projektet inför publik
- Att bekanta sig med entreprenörer och aktörer inom branschen
Vad gjorde ni?
- Vi genomförde ett helhetsskapande projekt med temat “djur”
- Planeringstid ca. 2 månader före projektstart och utfördes under 2 veckor i april 2018
- Före planeringen satt igång på allvar fick eleverna komma med förslag, idéer, tips och önskemål gällande temats utformning och genomförande
- Idéerna samlades in både elektroniskt (i forms) och manuellt (anonymt på post-it lappar)
- Med elevernas förslag och önskemål som grund fortsatte planeringen i lärarteamet
- Under projektet användes arbetsmetoder som t.ex. green screen, bildkonstarbete, videodokumentation, diskussion, filmsnuttar, studiebesök, frågesport, pyssel, husdjursdag och presentationer av inbjudna gäster
Hur gjorde ni?
- Eleverna delades enligt eget önskemål in i tre ungefär lika stora temagrupper: vilda djur, bondgårdsdjur, husdjur
- Studiebesök till bondgård, tropicario och djurpark ordnades enligt djurgrupp
- Bearbetning av studiebesök i egna temagrupper
- Kontinuerlig reflektion/utvärdering under projektets gång
- Sammanställning av presentationsmaterial (eleverna)
- Gemensam presentation och kunskapsdelning i slutet av projektet
- Videodokumentation av studiebesök, bearbetning och presentation
- Videopresentation för hela skolan, diskussion/utvärdering i klassen efteråt
- Önskemål inför nästa helhetsskapande projekt samlades in (läraren diskuterade och dokumenterade önskemål för egen klass del)
Deltagare
- Åk 1-6, 165 elever med 13 pedagoger + assistent
- Inbjudna gäster: ledarhund med ledare, veterinär, biodlare, föräldrar och husdjur besökte skolan under husdjursdagen
Utvärdering
- Insamling av elevernas reflektioner/feedback på videopresentationerna genom diskussion i klasserna och skriftlig sammanställning & genomgång av feedback på lärarmöte
- Muntlig feedback från föräldrarna i samband med husdjursdagen
Material
- Ipads
- Green screen skärm
- Dator
- Projektor för att hålla frågesport eller kahoot
- Pysselmaterial: flaskfärger, penslar, piprensare, återvinningsmaterial, kartong, silkespapper m.m.
Fördelar
- Inspirerande tema, alla har någon slags förhandskunskap
- Åldersblandade grupper, de äldre hjälper de yngre
- Eleverna utvecklar social- och samarbetsförmåga
- Lätt att utnyttja närmiljön och att ordna besök av aktörer när utbud finns
- Vårdnadshavare fick ta del av materialet och projektet
Att utveckla
- Effektivera planeringstiden
- Arbetsdryg process
- Lite utmanande att motivera alla elever lika mycket (beror bl.a. på tema, egna förhandskunskaper och arbetssätt)
- Resurser behövs, kostnader för studiebesök/gäster m.m. samt lärarresurser så att alla grupper har tillräckligt med pedagoger