En digital berättelse från Asien eller Afrika
Digital berättelse om en fiktiv resa till Asien eller Afrika.
Målsättningar
- Erbjuda eleven möjligheter att öva sig att arbeta i grupp genom att delta i olika roller och sociala situationer, inspirera eleven att uttrycka sig och lyssna på andra.
- Handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka, bearbeta och presentera information och för att kommunicera på ett ansvarsfullt, tryggt och ergonomiskt sätt.
- Vägleda eleven att observera omgivningen, mänskliga aktiviteter och fenomen i anknytning till dem med hjälp av begrepp inom omgivningsläran.
- Handleda eleven att förstå, använda och skapa olika modeller med hjälp av vilka man kan tolka och förklara människan, omgivningen och anknytande fenomen.
- Handleda eleven att söka tillförlitlig information, uttrycka olika synpunkter och motivera dem samt tolka och kritiskt bedöma informationskällor och synvinklar.
- Handleda eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin omgivning och hela världen samt att lära sig använda kartor och andra geomedier.
Vad gjorde ni?
- Kartlägga förhandskunskap.
- Presenterar mål och innehåll.
- Eleven lägger upp mål och och väljer ett tema.
- Eleverna delas in i grupp enligt det valda temat.
- Eleverna enas om gemensamma mål och planerar arbetet.
- Eleverna samlar material från böcker och internet.
- Bygger upp själva arbetet.
- Presenterar arbetet.
- Efterarbete och utvärdering.
Hur gjorde ni?
- Eleverna skrev # med nyckelord på answergarden.
- Presenterade ovanstående målen ur läroplanen samt innehållet om Asien.
- Eleverna fyllde i en enkät var de skrev in vilka mål de kommer att lägga fokus på samt vilka t.ex. länder och kulturer de är intresserade av.
- Eleverna delades in i grupper enligt intressen utgående från enkäten.
- Eleverna lägg upp nya gemensamma mål samt planerar roller och själva arbetet.
- Eleverna samlar in material och gör anteckningar. (Flygtidtabeller, priser, sevärdheter, fakta…)
- Eleverna skapar ett arbete gemensamt i t.ex. PowerPoint, Sway, iMovie m.m.. Arbetet ska spelas in, så att den kan spelas upp från en annan enhet.
- Eleverna delar sina arbeten åt varandra, så att de kan ta del av arbeten och lära sig av varandra.
- Eleverna gör självutvärdering och får slutlig feedback av lärare.
Deltagare
Elever i åk 6
Utvärdering
- formativbedömning
- självutvärdering
- slutbedömning
Material
- läroböcker
- resebloggar
- flygbolag
- faktasidor
- uppslagsverk
- m.m.
Fördelar
- Kan dela upp ett stort område mellan flera elever.
- Eleverna skapar digitala berättelser, dvs. korta undervisningfilmer som klassen kan ta del av.
- Eleverna söker själv upp information.
- Läraren fungerar som handledare.
Att utveckla
- tidsanvändning
- klarare instruktioner
- begränsa arbetet