Läsförmåga och läsiver
Läskunnigheten utvecklas och läsning uppmuntras på många vis i Helsingfors!
Helsingfors har som mål att vara en huvudstad som värdesätter läsning och läsförmåga! På den här sidan har vi samlat olika slags material som producerats i Helsingfors som stöd för det arbete med läskunnighet och läsiver som yrkespersoner inom fostran och utbildning utför. Materialet kan emellertid användas fritt av gemene man.
Lässteg – Läsiver tillsammans
Lässtegmaterialet har producerats som ett led i projektet Lukuinto – Läsiver, som siktade på att stärka läskulturen i Helsingfors. Materialet bidrar till att öka förståelsen för böcker som fenomen och böckers potential: multilitteracitet, kreativitet, arbete tillsammans, olika lärmiljöer och pedagogisk dokumentation är teman som berörts i olika projekt som satt boken i centrum. Tonvikten i arbetet har legat på samarbetet med lärare och barn inom småbarnspedagogiken samt förskole- och nybörjarundervisningen. Materialet har tillkommit utifrån det här samarbetet och består av fyra delar:
- Värderingar och målsättningar inom den pedagogiska verksamheten
- Verksamhetskultur som främjar läsning
- Den läsande lärarens modell
- Familj, samarbete och delaktighet
Materialet baserar sig på nationella och lokala läroplaner, facklitteratur och den nationella läskunnighetsstrategin, men framför allt på de idéer som uppkom under samarbetet med lärarna och försök i praktiken.
Läsivermodellen, som presenteras i det första kapitlet, hjälper att konkretisera olika åtgärder som syftar till att åstadkomma en gemenskap med intresse för läsning. I det andra kapitlet beskrivs en verksamhetskultur som stärker läsningen, och som stöd för arbetet presenteras materialet Läsecirkeln. I det tredje kapitlet reflekterar man över betydelsen av lärarens läsaridentitet i litteraturfostran och i fjärde kapitlet tar vi en titt på samarbetet med familjerna och utforskar olika lässtigar i Helsingfors.
Det i Lässteg nämnda tilläggsmaterialet
- Läsecirkel för utvärdering och utveckling av läskulturen och pedagogik baserad på litteratur (på svenska, finska och engelska)
- Barnens läsecirkel för utvärdering av läskulturen tillsammans med barnen (på svenska, finska och engelska)
- Bokprojektmodellen stödjer i hur man planerar och förverkligar inlärningshelheter med en intressant bok i centrum.
- Litteraturuppgifter om olika teman: emotionella färdigheter och växelverkan, mångfald, natur och miljö samt dikter.
- Rekommenderade böcker som komplettering till materialet består av en lista på högklassiga barnböcker om till exempel ovan nämnda teman.
Läsiver och -glädje!