Jag som konsument
Mål
- Att förstå sambanden mellan konsumtion och en hållbar framtid ur olika perspektiv.
- Att identifiera hur man kan granska och kritiskt utvärdera sådant som rör konsumtion och kommersialism samt konsumtionsvanor.
- Att identifiera möjligheter att påverka för en mer ansvarsfull och hållbar konsumtion.
Läroämnen som ingår i avsnittet
- GE1
- SL1
- ÄI5
Beskrivning
Som introduktion till avsnittets tema finns en kort berättelse, som vi rekommenderar att man läser först. Efter det kan de studerande göra en liten reflektionsuppgift som knyter an till berättelsen. Berättelsen har markerats på ThingLink med bok-symbolen.
I avsnittet Jag som konsument ligger fokus på konsumtion ur perspektivet för en hållbar framtid och globala problem i anslutning till konsumtion. Konsumtion är en mycket synlig del av vår vardag och gymnasieleverna använder och konsumerar många slags produkter och tjänster dagligen. I den dagliga konsumtionen kan produktionen ske på olika håll i världen. Hållbara och ansvarsfulla produktions- och konsumtionssätt är centrala för främjandet av en hållbar framtid. Konsumtionsvalen kan antingen främja eller hindra en hållbar framtid. Gymnasieleverna kan också utöva påverkan för en mer hållbar konsumtion.
Teman kring konsumtion som ingår i avsnittet:
- konsumtion och en hållbar framtid
- produktionens resa
- konsumentpåverkan
- olika certifikat som beviljas produkter
- sociala medier, konsumtion och reklam
- att förlänga produkternas livslängd
- tips på immateriella gåvor
Thinglink: Jag som konsument
Uppgifter
Du hittar uppgifterna för detta avsnitt i denna PDF-fil. Läraren kan modifiera uppgifterna för de egna behoven. Läraren kan också välja vilka uppgifter hen vill använda i avsnittet.
Wordwall-uppgifter
Som en del av materialet finns interaktiva uppgifter för eleverna som skapats med verktyget Wordwall. En del av uppgifterna finns inbäddade på ThingLink.
Om du vill kan du använda Wordwall-uppgifterna som stöd i undervisningen. Eleverna kan göra uppgifterna individuellt eller så kan de projiceras på skärmen och göras tillsammans i gruppen.
- Konsumtion och en hållbar framtid – flervalsfrågor: https://wordwall.net/fi/resource/33922231
- Faserna under produktens livscykel i kronologisk ordning: https://wordwall.net/fi/resource/33922230
- Kortspel om sociala medier: https://wordwall.net/fi/resource/33922229
- Vad kan du inte leva utan, utan vilka saker är livet besvärligt och vad kan du leva utan?: https://wordwall.net/fi/resource/33922234
Tilläggsmaterial
Eettisen kaupan puolesta ry har mycket material i anslutning till etisk konsumtion, till exempel:
- Puuvillan polut: https://eetti.fi/wp-content/uploads/2018/03/Puuvillan_polut_WEB.pdf
Uppgifter om konsumentfostran och -kompetens i Konkurrens- och konsumentverkets blogg Kulma:
- Sammanfattningsövning Köparens steg: https://kulma.kkv.fi/2021/12/13/ostajan-askeleet-yhteenvetoharjoitus/ och test: https://ostajanaskeleet.fi/sv
- Uppgifter för Mediefärdighetsveckan 2022: https://kulma.kkv.fi/2022/02/09/mediataitoviikko-sukella-opetuksessa-mainonnan-maailmaan/
Källor
Agenda 2030 och mål 12: Hållbar konsumtion och produktion: https://www.ykliitto.fi/vastuullista-kuluttamista
Ansvarsfull konsumtion: https://eetti.fi/toiminta/teemat/vastuullinen-kuluttaminen/
Konsumentpåverkan: https://toivoajatoimintaa.fi/kuluttajavaikuttaminen/
Den årliga överkonsumtionsdagen som räknats ut av Global Footprint Network: https://www.footprintnetwork.org/our-work/earth-overshoot-day/
Konsumtion, miljö och etik, livscykeltänkade: https://peda.net/yhdistykset/bmol-ry/oppimateriaalit/eyy/yhteinen_ymparisto/ky
Hot som förknippas med överkonsumtion: https://wwf.fi/uhat/ylikulutus/
En produkts resa: https://toivoajatoimintaa.fi/kuluttajavaikuttaminen/
Företagsansvar: Eettisen kaupan puolesta ry. 2020. Yritysvastuuopas. https://eetti.fi/wp-content/uploads/2021/01/Eetti-yritysvastuuopas2020.pdf
Bomullens vägar, produktionens resa: Eettisen kaupan puolesta ry. 2018. Puuvillan polut. https://eetti.fi/wp-content/uploads/2018/03/Puuvillan_polut_WEB.pdf
Konsumtionens globala effekter: Eettisen kaupan puolesta ry. 2018. Globaalin kuluttajan oppikirja. https://eetti.fi/wp-content/uploads/2018/01/Globaalin_kuluttajan_oppikirja_web.pdf
Om produktion och ansvar: https://toivoajatoimintaa.fi/kuluttajavaikuttaminen/
Ansvarsfull konsumtion, kläder: https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/vastuullinen-kuluttaminen-vaatteet-ja-tekstiilit/
Klädindustrin och hållbarhet: https://finnwatch.org/fi/julkaisut/pikamuodin-jalkeen
Mikroplaster och dess miljökonsekvenser: https://joutsenmerkki.fi/teemat/mikromuovit/
https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ymparistomyrkyt/mikromuovit
Miljö- och energimärken: https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/vastuullinen-kuluttaminen-ymparisto-ja-energiamerkit/
Pohjoismaiset kaupungit haluavat parantaa älypuhelimien vastuullisuutta ja kiertotaloutta: https://helsinginilmastoteot.fi/pohjoismaiset-kaupungit-haluavat-parantaa-alypuhelimien-vastuullisuutta-ja-kiertotaloutta/
Suomi vähentää kertakäyttöisten muovimukien käyttöä ja kannustaa uusien ratkaisujen kehittämistä: Yle. Tiessalo, P. 2022. Hyvästi, kertakäyttöiset muovimukit – mukien lisäksi Suomi pyrkii eroon luontoa kuormittavista take away –ruokapakkauksista. 08.3.2022. https://yle.fi/uutiset/3-12347374
Företagsansvarslagstiftningens framåtskridande: Statsrådet. Arbets- och näringsministeriet. 23.2.2022. Euroopan komissio julkaisi ehdotuksen EU:n yritysvastuulainsäädännöstä. https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/euroopan-komissio-julkaisi-ehdotuksen-eu-n-yritysvastuulainsaadannosta
Konsumentens mediefärdigheter: Kulma, Konkurrens- och konsumentverket. 2022. Kuluttajan mediataidot tapetilla mediataitoviikolla. https://kulma.kkv.fi/2022/02/07/kuluttajan-mediataidot-tapetilla-mediataitoviikolla/?fbclid=IwAR1TNHYCV84pZYj00H0gn-ZthfzjZ6FgD_O3Y8W5yj5hAmBO5R9_CHfGiys
Konsumtion och inköp på sociala medier: Kulma, Konkurrens- och konsumentverket. 2022. Somebingoa mediataitoviikolla. https://kulma.kkv.fi/2022/02/11/somebingoa-mediataitoviikolla/?fbclid=IwAR0xkT62Wd3xD7dU2Wpc21TLxlXqCU3kVDTjdHa_CCR5HupwPQFIKrRChN4
Konsumentskyddslag: https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1978/19780038
Identifierbar reklam: https://www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/marknadsforing-erbjudanden-och-pris/marknadsforing-samt-forfaranden-i-kundrelationer/identifierbar-reklam/
Sociala medier och utseendefokus: Verke. Kukkonen, I. & Åberg, E. 2022. Oot niin #goals – Ulkonäköpaineita ja ulkonäön kommentointia sosiaalisessa mediassa. https://www.verke.org/blogit/oot-niin-goals-ulkonakopaineita-ja-ulkonaon-kommentointia-sosiaalisessa-mediassa/
Sociala medier och konsumtion: Yle. Kosonen, L. 2020. Tutkimus: somella luultua isompi vaikutus nuorten kuluttamiseen – yli 350 vastaajaa kertoi Ylelle, mitä perheissä ajatellaan merkkituotteista. https://yle.fi/uutiset/3-11254083
Sociala medier och press: Yle. STT. 2020. Tutkimus: sosiaalinen media lisää paineita, mutta siitä voi olla myös apua normien purkamisessa. https://yle.fi/uutiset/3-11223585
Sociala medier och utseendefokus: Åberg, E., Koivula, A. & Kukkonen, I. 2019. A feminine burden of perfection? Appearance-related pressures on social networking sites. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0736585319308111
Sociala medier, reklam och konsumtion: Yle. Manu, J. 2019. Hurahditko kiharoihin, himoitsetko mörkömukia? Kulutustutkijan mukaan some puree shoppailijoihin tehokkaammin kuin perinteinen mainonta. https://yle.fi/uutiset/3-10788111
Tips på immateriella gåvor: Koutsi, HSY. Lahja kertoo antajastaan. Journalisten och klimataktivisten Riikka Suominen delar med sig av sina presenttiips. https://koutsi.hsy.fi/courses/ilmastotreeni/lessons/kuluta-harkiten/topic/tuotekulutuksesta-palvelukulutukseen/
Tips på immateriella gåvor: Helsingin Sanomat. Syrjälä, H. 2020. Ahdistaako tavara, mutta joululahjat pitäisi hankkia? Tässä 86 erinomaista vinkkiä aineettomaksi joululahjaksi. https://www.hs.fi/elama/art-2000005931406.html
Elektronikens hållbarhet och cirkulär ekonomi: Eettisen kaupan puolesta ry. 2021. Elektronikutredning: https://eetti.fi/wp-content/uploads/2021/10/elektroniikkaselvitys_valmis.pdf
Återvinning av elektronik: Yle. Hanhinen, H. 6.3.2020. Puhelimet jäävät lojumaan nurkkiin. https://yle.fi/uutiset/3-11043454
Återvinning av elektronik: Eettisen kaupan puolesta ry. 2021. Mobiler som går sönder: https://youtu.be/rCPZXbZQMsg
Klädvård och längre livslängd: Pidennä lempivaatteiden käyttöikää – harjaaminen, nukanpoisto ja höyryttäminen auttaa. https://yle.fi/aihe/a/20-10002255?fbclid=IwAR2XgpUG7mMVPhEU28si_zQl_m57HrOEe_giZDQK2Dp7uR6K-p0c7JeKlNs
Aaltonen, A., Kujansuu, E., Merilä, J., Seppälä, J., Suontausta, T. och Tuominen, P. 2021. Biomi: Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin. Helsingfors: Otava.
Brander, N., Hiekka, S., Paarlahti, A., Ruth, C. och Ruth, O. 2021. Manner 1: Maailma muutoksessa. Helsingfors: Otava.