Hur påverkar man klimatförändringen internationellt?
Mål
Syftet med avsnittet är att ta reda på vilka åtgärder som görs för att påverka klimatförändringen i alla länder. Dessutom bekantar vi oss med de avtal som ingåtts i länderna för att stoppa den accelererande klimatförändringen. Slutligen är målet att stifta bekantskap med Europeiska unionen och påverkan inom unionen.
Läroämnen som ingår i avsnittet
- SL1
- SL3
- BI3
Beskrivning
Klimatförändringen gäller alla länder och likaså gagnar de åtgärder som planerats för att lindra klimatförändringen alla länder. Om vi inte lyckas stoppa klimatförändringen kommer konsekvenserna att drabba de fattigaste länderna och deras befolkningar hårdast.
Avsnittet ger en översikt över de åtgärder som vidtagits för att påverka klimatförändringen i alla länder och de avtal som ingåtts för att stoppa den accelererande klimatförändringen. Slutligen bekantar vi oss med påverkan inom Europeiska unionen. Medborgarna i Europeiska unionen har rättigheter som unionslagstiftningen garanterar och detta ger medborgarna möjlighet att påverka Europeiska unionens verksamhet. Som verktyg för påverkan nämns bland annat rösträtten och att ställa upp som kandidat i valen, uppkomsten av lagar och intressebevakning inom Europeiska unionen samt det europeiska medborgarinitiativet.
Thinglink: Att påverka klimatförändringen internationellt
Uppgifter
Du hittar uppgifterna för detta avsnitt i denna PDF-fil. Läraren kan modifiera uppgifterna för de egna behoven. Läraren kan också välja vilka uppgifter hen vill använda i avsnittet.
Wordwall-uppgifter
Som en del av materialet finns interaktiva uppgifter för eleverna som skapats med verktyget Wordwall. En del av uppgifterna finns inbäddade på ThingLink.
Om du vill kan du använda Wordwall-uppgifterna som stöd i undervisningen. Eleverna kan göra uppgifterna individuellt eller så kan de projiceras på skärmen och göras tillsammans i gruppen.
Det internationella klimatavtalet: https://wordwall.net/fi/resource/33920812
Avtal om naturskydd: https://wordwall.net/fi/resource/33920924
EU:s gröna giv: https://wordwall.net/fi/resource/33921163
Kolneutral EU: https://wordwall.net/fi/resource/33924003
Uppkomsten av lagar i Europeiska unionen: https://wordwall.net/fi/resource/33923940
Påverkan i Europeiska unionen: https://wordwall.net/fi/resource/33923897
Påverkan i Europeiska unionen: https://wordwall.net/fi/resource/33923635
Källor:
Klimatförändringen: https://peda.net/yhdistykset/bmol-ry/oppimateriaalit/eyy/yhteinen_ymparisto/ilmastonmuutos
Paris klimatavtal: https://ym.fi/pariisin-ilmastosopimus
Klimatförändringarna: vad gör EU?: https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/climate-change/
Tidslinje för klimatavtalet: https://www.ykliitto.fi/yk-teemat/kestava-kehitys/ilmastosopimus-aikajana
EU:s gröna giv: https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_sv
IPCC stödjer det klimatpolitiska beslutsfattandet: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/ipcc-ilmastopaneeli
IPCC:s sjätte stora kunskapsutvärdering, AR6: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kuudes-arviointiraportti
EU-medborgarens rättigheter och påverkningsmöjligheter i EU: https://eurooppatiedotus.fi/sv/du-och-eu/eu-medborgarens-rattigheter-och-paverkningsmojligheter-i-eu/
Så här skrivs en EU-lag: https://eurooppatiedotus.fi/sv/sa-har-skrivs-en-eu-lag/
End the Cage Age: https://europa.eu/citizens-initiative/end-cage-age_fi
Europaparlamentet vill förbjuda buruppfödning av djur: https://animaliamedia.fi/euroopan-parlamentti-haluaa-kieltaa-elainten-hakkikasvatuksen/
Aunesluoma, J., Rilla, J. och Varis, S. 2021. Lukion yhteiskuntaoppi Uutishuone: Suomi, Eurooppa ja muuttuva maailma. Helsingfors: Sanoma Pro.
Aaltonen, A., Kujansuu, E., Merilä, J., Seppälä, J., Suontausta, T. och Tuominen, P. 2021. Biomi: Ihmisen vaikutukset ekosysteemeihin. Helsingfors: Otava.