Programmering i åk 3 (eller varför inte i åk 1-6)
En sekvens där eleverna jobbar med grunder i programmering på flera olika sätt och där modersmålet har en viktig roll.
Målsättningar
- öva sig på logiskt tänkande
- lära sig grunder i programmering
- att uttrycka sig på många olika sätt
Vad gjorde ni?
- programmering av varandra
- lära sig ge eller skriva noggranna instruktioner
- animeringar genom programmering
- drillövningar med BeeBots
- dialog med hjälp av micro:bits
Hur gjorde ni?
- praktiska övningar där eleverna rörde på sig och löste problem(buggar)
- eleverna var själva experter och lärde sig av varandra
- vi använde mycket tid
Deltagare
- elever i årskurs 3
Utvärdering
- gemensam utvärdering av varje delmoment, hur kan eleverna lösa problem som uppstår
- presentattion och kamratbedömning
- direkt feedback åt elever under processen
Material
- papper och penna
- golvutrymme
- ScratchJr på pekplatta
- BeeBots och bokstavskort
- micro:bits
Fördelar
- eleverna gjorde själva och stötte på autentiska problem som måste lösas
- programmering “på köpet” då eleverna gjorde annat
- möjligheter för elever att uttrycka sig innovativt på ett nytt sätt
Att utveckla
- tidsanvändningen, vissa moment fortsatt alltför länge
- åldersanpassningen, vad borde man ändra då man jobar med elever i annan ålder
- integrationen med fler ämnen än modersmål