Finland 100 år

Målsättningar

Syftet är att barnen skall få en liten förståelse för hur det såg ut i Finland för 100 år sedan, vad människorna gjorde/lekte, vad de åt, hur de bodde och hur de var klädda.

Intervju av barnen / förkunskaper

Frågor:

  1. Hur bodde människorna i Finland för 100 år sedan?
  2. Hur såg Finland ut för 100 år sedan?
  3. Vad åt man i Finland för 100 år sedan?
  4. Vad gjorde människorna i Finland för 100 år sedan?

Svars exempel / utdrag ur flera barns intervjuer:

  1. Man bodde i träd-hus. Nästan allt var av trä. De odla allt på ängar för det fanns inga butiker. Konstiga hus. Gud skapa dem. Gud gjorde människorna och människorna börja bygga hus av kartong och sånt. Hus av trä och snö-hus. De bodde i höghus och småhus.
  2. Allt var gammalt och skruttigt. Inte så mycket träd. Det fanns konstiga bilar som måste skruvas upp. Blå mark, elden var grön, inne i husen var det rött. Smutsiga golv. Det fanns stenslott och trähus och gräs på många ställen.
  3. Torkat bröd, knäckebröd , köttbullar, makaroni, grönsakssoppa som man stekte i ugnen, mandarin, äppel, vattenmelon, de jagade älgar och åt älgkött, kanske de gick till skogen och leta efter maskar och kräk, kött och gräs, man åt tulista ruokaa..chili, karkki och kaka, bulle och korv.
  4. De åt djur och fånga djur till butiker, barnen gjorde kakor, lekte och laga mat, hade fest, vuxna var ute och sprang, hacka träd, det fanns riddare i riddarslott som stred mot fiender, de jobbade med att skriva på dator och bli president, odla och sköta djur.

Vad gjorde ni?

Vi intervjuade barnen om deras uppfattning om Finland för 100 år sedan och barnen ritade figurer hur de tänker att folk var klädda på den tiden. Vi har sedan frågat, ”Hur ska vi ta reda på hur det var på riktigt för 100 år sedan?”, och barnen har kommit med en massa förslag. Bl.a dator, i-pad, telefon, foton, youtube, böcker… m.m.

Vi använde barnens förslag, vi tittade på datorn på bilder från 1917 på www.helsinkikuvia.fi och bilder i böcker bl.a. Signe Branders bok om Helsingfors och Pargas den förbjudna staden. Vi tittade i och studerade gamla fotoalbum med 100 år gamla fotografier.

Barnen byggde upp en liten by i 1917 års stil. I byn bor det 3 familjer med 6 personer i varje familj. Barnen har alla lagat en egen figur, lagat hus och djur till familjerna.

Sedan dök det upp en bastutomte, i vår lilla värld, som hade glömt bort vad han brukade göra och äta i sin barndom för 100 år sedan. Som tur hade han i sin ungdom grävt ner sina kära minnen i Nordsjö skogen och kom t.o.m. ihåg koordinaterna.  Så med hjälp av koordinaterna och i-Pad så navigerade vi oss till skogen och hittade skatten.  I kistan hade bastutomten gömt ett kott-djur, recept och orden till sånglekar.

Barnen har gjort rågbröd, svartvinbärssaft och korngrynsgröt till familjerna i byn. Barnen gjorde även en åker där deras familjer kunde odla morot, kål, potatis, vete och rovor.

Vi besökte även Arbetarbostadsmuséet för att se hur människor bodde för 100 år sedan.

Hur gjorde ni?

Vi använde oss av metoden storyline (www.storyline.se). 

Deltagare

Alla barn i gruppen.

Utvärdering

Intervju av barnen / efterförståelse

Frågor:

  1. Hur bodde människorna i Finland för 100 år sedan?
  2. Hur såg Finland ut för 100 år sedan?
  3. Vad åt man i Finland för 100 år sedan?
  4. Vad gjorde människorna i Finland för 100 år sedan?

Svars exempel / utdrag ur flera barns intervjuer:

  1. De bodde i trähus eller stenhus, hus gjorda av runda stockar, stugor.
  2. Mycket skog och träd, Pojkarna var klädda i sjömanskostym och flickorna var klädda i längre klänningar. Det var konstigt att de hade träbräden hängande i taket. Det såg gammalt ut.
  3. Massor av potatis, morot, gröt, rågbröd, svartvinbärssaft, kål,
  4. Odla i trädgården, fiska, gick ut i skogen och körde med häst och kärra, de åkte med häst till butiken, smör och bröd kunde de köpa om de hade pengar och kort (syftar på statens allmänna köpkort) att handla med, de bakade bröd och odlade morot och veteax, de köpte mjöl och smör från butiken. Man betalade med statens allmänna köpkort och pengar, ibland bytte man.

Material

  • Kartong
  • Saxar
  • Tyg
  • Läder
  • iPad
  • Kista
  • Garn
  • Lim
  • Papper

Fördelar

  • Barnen lärde sig mycket om livet för 100 år sedan.
  • Vi fick många lärområden in i temat.
  • Barnen kunde samarbeta bra och var intresserade av temat.
  • Föräldrarna blev också delaktiga och hämtade bl.a. gamla fotoalbum som vi fick studera.

Att utveckla

  • Utmaningen var att få de barn som varit borta, p.g.a. sjukdom eller ledighet, att komma ifatt och förstå vad vi andra gjort medan de varit borta.

Teamet

Daghemmet Strandboden