Elevens digitala lärstig, åk 1 – 2 (Mästare)

Praktiska färdigheter

- Jag kan öppna och stänga olika datatekniska apparater.
- Jag använder apparater på ett tryggt sätt och sörjer för att de är i skick.
- Jag kan logga in i och ut ur apparater, tjänster och appar.
- Jag känner igen ikonerna för de funktioner som jag behöver. 1
- Jag kan skriva, teckna och ta bilder med olika apparater och spara mina filer.
- Jag tränar att skapa filer och mappar och kan namnge, dela och hitta dem senare. 2
- Jag har båda händerna på tangentbordet när jag tränar mina tangentfärdigheter.
- Jag kan använda kontroller, såsom mus, tangentbord och pekskärm.
- Jag kan ge enkla kommandon och testa hur de fungerar genom lek, undervisningsspel eller robotar.
Ansvarsfull och trygg användning

- Jag kan hantera användarnamn och lösenord på ett tryggt sätt.
- Jag vet vad som kännetecknar opålitliga webbplatser och undviker dem. 3
- Jag kan berätta för en vuxen om jag ser något tvivelaktigt eller obehagligt på nätet.
- Jag iakttar de åldersgränser som vuxna har angivit då jag använder olika apparater.
- Jag respekterar andras integritet och delar bilder eller videor på andra endast med deras samtycke.
- Jag publicerar inte bilder, text eller annat innehåll som inte är mitt utan samtycke.
- Jag övar mig att begränsa skärmtiden.
- Jag ser till att min arbetsställning är ergonomisk.
Tillämpande, undersökande och kreativa arbetssätt

- Jag kan välja sökord och mata in dem i sökmotorer.
- Jag förstår att all information på nätet inte nödvändigtvis är sann.
- Jag kan uttrycka mig själv genom bilder, videor, ljud eller text.
- Jag undersöker nya digitala miljöer och tränar användning av dem.
- Jag övar mig att producera innehåll i en digital portfolio.
Fotnoter
1 Symbolerna som används i program och system är huvudsakligen universella, med andra ord är ikonerna för standardverktyg och -funktioner desamma oavsett gränssnitt. Eleven övar sig i att identifiera allmänna visuella kännetecken för ikoner och de funktioner som motsvarar dem samt kan tillämpa det hen lärt sig även i nya appar.
2 Som enklast innebär skapande av filer att exempelvis en textfil eller en bild sparas på en ändamålsenlig plats, såsom i en mapp som delas med läraren i en molntjänst. Att samla elevens filer i en mapp som eleven känner till och hittar är ett av de enklaste sätten att bygga upp en digital portfolio.
3 Exempelvis mycket reklam och popup-fönster.