Oppijan digipolku 1.-2. luokilla (Taituri)

Käytännön taidot

  • Osaan käynnistää ja sammuttaa erilaisia tietoteknisiä laitteita. 
  • Käytän laitteita turvallisesti niiden kunnosta huolehtien.
  • Osaan kirjautua sisään ja ulos laitteista, palveluista ja sovelluksista.  
  • Tunnistan tarvitsemieni toimintojen kuvakkeet.1
  • Osaan kirjoittaa, piirtää ja ottaa kuvan erilaisilla laitteilla ja tallentaa työni. 
  • Harjoittelen luomaan tiedoston ja kansion sekä nimeämään, jakamaan ja löytämään sen myöhemmin. 2
  • Käytän molempia käsiä näppäimistöllä harjoitellessani näppäintaitoja.  
  • Osaan käyttää ohjaimia, kuten hiirtä, näppäimistöä ja kosketusnäyttöä
  • Osaan antaa yksinkertaisia komentoja ja kokeilla niiden toimivuutta yhdessä leikkien, opetuspelien tai robottien avulla.

Vastuullinen ja turvallinen käyttö

  • Osaan pitää huolta käyttäjätunnuksista ja salasanoista. 
  • Tunnistan epäluotettavan sivuston piirteitä ja vältän niiden käyttöä. 3
  • Osaan kertoa aikuiselle, jos näen verkossa jotain epäilyttävää tai epämiellyttävää. 
  • Noudatan aikuisen ohjeistamia ikärajoja käyttäessäni eri laitteita. 
  • Kunnioitan muiden yksityisyyttä ja jaan kuvia ja videoita toisista vain luvan kanssa.   
  • En julkaise ilman lupaa kuvia, tekstiä tai muuta sisältöä, joka ei ole omaani.   
  • Harjoittelen rajaamaan ruudun ääressä käyttämääni aikaa.  
  • Huolehdin hyvästä työskentelyasennosta.

Soveltava, tutkiva ja luova työskentely

  • Osaan valita hakusanan ja syöttää sen hakukoneeseen.  
  • Ymmärrän, että kaikki verkosta löytyvä tieto ei välttämättä ole totta. 
  • Osaan ilmaista itseäni kuvan, videon, äänen tai tekstin avulla.  
  • Tutkin uusia digitaalisia ympäristöjä ja harjoittelen niissä toimimista. 
  • Harjoittelen tuottamaan sisältöä sähköiseen portfolioon.

 

Alaviitteet

Ohjelmistoissa ja järjestelmissä käytettävä symboliikka on pääpiirteiltään universaalia, eli perustyökalujen ja –toimintojen kuvakkeet vastaavat käyttöliittymästä riippumatta toisiaan. Oppilas harjoittelee tunnistamaan kuvakkeiden yleispiirteitä ja niiden vastaavia toimintoja sekä osaa soveltaa oppimaansa myös uusissa sovelluksissa.

2 Yksinkertaisimmillaan tiedoston luominen tarkoittaa esim. tekstitiedoston tai kuvan tallentamista tarkoituksenmukaiseen kohteeseen, kuten opettajan kanssa jaettuun kansioon pilvipalvelussa. Oppilaan tiedostojen kokoaminen kansioon, jonka oppilas tuntee ja löytää, on yksinkertaisimpia tapoja rakentaa digitaalista oppimisportfoliota.

3 Esim. runsas mainosten määrä ja ponnahdusikkunat.